دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

  • ۰
  • ۰

: از این آزمون برای ارزیابی شنوایی نوزادان و افراد متمارض که همکاری ندارند استفاده می شود. پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)  شامل یک سری قیمت سمعک  از امواج می باشد که این امواج در تشخیص مشکلات شنوایی و آستانه گیری کاربرد دارند. با استفاده از ABR ، آستانه شنوایی فرد تا حدود آستانه به دست می آید. ABR دارای محدودیت هایی است که امروزه برای برطرف کردن این محدودیت ها از آزمون ASSR استفاده می شود. در واقع ABR و ASSR مکمل همدیگر می باشند و هر کدام به تنهایی دارای محدودیت هایی می باشند که استفاده همزمان از این آزمون ها بهترین نتیجه را خواهد داشت.

:(Auditory Steady-State Response)ASSR نحوه ثبت پاسخ های پایدار شنوایی (ASSR) همانند ABR می باشد با این تفاوت که ثبت ASSR خودکار می باشد و برخلاف ABR که نشان دهنده آستانه کلی شنوایی است،   ASSRدر چهار فرکانس آستانه شنوایی را همانند ادیوگرام نشان می دهد.

OAE (Oto Acoustic Emmission): امروزه از گسیل های گذرای گوش (TEOAE,DPOAE) به عنوان یک آزمون غربالگر در تشخیص اولیه مشکلات شنوایی نوزادان استفاده می شود. ویژگی و حساسیت بالای OAE در تشخیص بد عملکردی حلزون و سرعت بالای انجام آزمون و همچنین عینی بودن (Objectivity) آزمایش، آنرا در ردیف استانداردهای حفاظت از سلامتی قرار داده است. کودکانی که در آزمون OAE رد می شوند،  برای بررسی های بیشتر  به آزمون های ABR و ASSR ارجاع داده می شوند.

PTA(pure tone audiometry): آزمایش ادیومتری رفتاری برای ارزیابی شنوایی بزرگسالان و تعیین نوع و میزان کم شنوایی در آنها کاربرد دارد. این آزمون ها در نوزادان و کودکان زیر 4 سال قابل انجام نیست (به علت عدم همکاری). در سنین پایین برای ارزیابی شنوایی از آزمون های الکتروفیزیولوژی ABR،OAE،ASSR استفاده می شود.

Tympanometry: برای بررسی سلامت پرده گوش ( TM) و تشخیص وجود مایع و فشار منفی در گوش میانی کاربرد دارد. تحقیقات نشان می دهد که از هر 3 کودک 2 مورد حداقل یک بار دچار عفونت های حاد گوش میانی می شوند. در این آزمون نیازی به همکاری فرد نیست (آبجکتیو) بنابراین در نوزادان و اطفال قابل انجام است.

Hearing Aid Fitting: نوزادان، کودکان و بزرگسالانی که کم شنوایی آنها با استفاده از آزمون های الکتروفیزیولوژی و ادیومتری محرز شد، برای ارزیابی و تجویز سمعک ارجاع داده می شوند. در این بخش ابتدا براساس آزمایشات قبلی نوع سمعک مورد نیاز بیمار تعیین و به صورت آزمایشی بر روی گوش بیمار تست می شود. در صورتی که بیمار رضایت کافی از سمعک داشته باشد، از گوش وی قالب گرفته شده و سمعک برای ساخت به شرکت فرستاده می شود. سمعک بعد از ساخت، توسط کامپیوتر و بر اساس کاهش شنوایی و نیاز کاربر تنظیم می شود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی