دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ﻧﻮزادان از ﻫﻤﺎن اﺑﺘﺪا ﻗﺎدرﻧﺪ ﺻﺪاﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ را ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ ﺣﺘﯽ اﻣﺮوزه ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺟﻨﯿﻦ اﻧﺴﺎن در ﺷﮑﻢ ﻣﺎدر ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺻﺪاﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺤﯿﻂ اﻃﺮاف ﻣﺎدر را ﺑﺸﻨﻮد و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﻨﻮاﺋﯽ ﺑﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﺣﻮاس اﻧﺴﺎن ﺗﻘﺪم زﻣﺎﻧﯽ دارد. در ﺳﺎل اول زﻧﺪﮔﯽ ﮐﻪ دوره ﭘﯿﺶ‌زﺑﺎﻧﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد، رﻓﺘﺎرﻫﺎی آﻧﺎن ﻧﻈﯿﺮ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮدن، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺻﺪا و ﻗﺎن و ﻗﻮن ﮐﺮدن ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺖ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﮐﻪ در ﮐﻮدﮐﺎن ﺷﻨﻮا، ﻗﺎن و ﻗﻮن ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﮐﻠﻤﻪ ﻣﯽﺷﻮد وﻟﯽ در ﮐﻮدک آﺳﯿﺐ‌دﯾﺪه ﺷﻨﻮاﯾﯽ اﯾﻦ ﺗﺤﻮل ﺻﻮرت ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد

 

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽﮐﻪ از آﺳﯿﺐ ﺷﻨﻮاﺋﯽ ﻧﺎم ﻣﯽ‌ﺑﺮﯾﻢ ﻣﻨﻈﻮر داﻣﻨﻪ وﺳﯿﻌﯽ از اﺧﺘﻼﻻت از آﺳﯿﺐ ﺟﺰﺋﯽ ﺗﺎ ﻧﺎﺷﻨﻮاﺋﯽ ﮐﺎﻣﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺎﺋﯽ ﻓﺮد در ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت زﺑﺎنﺷﻨﺎﺧﺘﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﻨﻮاﺋﯽ آﺳﯿﺐ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﺪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی زﺑﺎن ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﺎﺷﻨﻮا و ﺳﺨﺖ‌ﺷﻨﻮا اﺳﺖ. ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﺎﺷﻨﻮا ﺑﺎﯾﺪ زﺑﺎن را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺣﻮاس دﯾﮕﺮ از ﺟﻤﻠﻪ ﺣﺲ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﮐﻮدﮐﺎن ﺳﺨﺖ‌ﺷﻨﻮا ﻧﯿﺰ ﻣﻌﻤﻮﻻ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻨﯿﺪاری را به صورت ﻧﺎﻗﺺ ﯾﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ

 

ﮐﻤﺒﻮد در ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﻨﯿﺪاری ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾا ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺄﺧﯿﺮ در رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ زﺑﺎن اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن ﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ آسیب ﺷﻨﻮاﺋﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را ﺑﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ و درک زﺑﺎن ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﺮف و ﻧﺤﻮ و ﻧﯿﺰ جنبه‌های ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدﺷﻨﺎﺧﺘﯽ زﺑﺎن ﭼﻪ در ﺣﻮزه ﮔﻔﺘﺎر و ﭼﻪ در ﺣﻮزه ﻧﻮﺷﺘﺎر دارد و اﯾﻦ ﻧﻘﺎﯾﺺ ﻋﻤﺪه و ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻪ در زﺑﺎن آﺳﯿﺐدﯾﺪﮔﺎن ﺷﻨﻮاﺋﯽ ﭼﻪ در ﺑﻌﺪ درﮐﯽ و ﭼﻪ در ﺑﻌﺪ ﺑﯿﺎﻧﯽ اﺛﺮات ﺟﺒﺮانﻧﺎﭘﺬﯾﺮی در ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، آﻣﻮزش و ﺣﺮﻓﮥ آن‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﯽ‌ﮔﺬارد. از اﯾﻦ رو، ﺷﺨﺺ ﻧﺎﺷﻨﻮا در مهم‌ترین رﮐﻦ زﻧﺪﮔﯽ ﯾﻌﻨﯽ رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﭼﺎر ﺷﮑﺴﺖ و ﻗﻄﻊ ارﺗﺒﺎط ﻣﯽﺷﻮد. ﻧﺎﺷﻨﻮاﯾﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ آﺳﯿﺐ ﺟﺪی ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی زﺑﺎن و اﺧﺘﻼل در اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﺷﻔﺎﻫﯽ و ﻏﯿﺮﺷﻔﺎﻫﯽ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ، ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪن ﻣﺤﺼﻮل ﭘﯿﭽﯿﺪه‌ای از ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺗﻔﮑﺮ و اﻧﺪﯾﺸﻪ اﻧﺘﺰاﻋﯽ، ﮐﻨﺪی درک وﻗﺎﯾﻊ ﻣﺤﯿﻂ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ دست‌پاچگی رواﻧﯽ و اﺛﺮات ﺳﻮء آن ﻣﯽﮔﺮدد


90% کودکان با آسیب برجسته شنوایی، والدینی با شنوایی طبیعی دارند. این عامل باعث می‌شود که آن‌ها در معرض زبان قرار نگیرند چون سیگنال‌های شنوایی را نمی‌شنوند و والدین آن‌ها اشاره نمی‌کنند. یکی از پیامد‌های آن این است که کودک تاخیر در زبان بیانی و درکی پیدا می‌کند.
یکی از راه‌هایی که به درک تاثیر افت شنوایی بر رشد زبان کمک می‌کند مقایسه گروه‌های با شنوایی طبیعی و افراد با افت شنوایی است. یک کودک 8 ساله با شنوایی طبیعی دانش دستوری و نحوی بهتری از یک بزرگسال ناشنوا دارد. همچنین اغلب بزرگسالان با افت شنوایی قابل توجه دامنه واژگانی بهتر از یک کلاس چهارمی با شنوایی طبیعی به دست نمی‌آورند
 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

 طبیعت گرامری کودک چیست؟
بنابراین در این فصل ،ما شرح ساده ای داریم از تفاوت انواع جملاتی که کودکان توانایی دارند تا سمعک اتیکن تولید کنند و بفهمند به عنوان اینکه آنها نیاز دارند به نحو و ریخت شناسی از زبانشان.ما اکنون نیاز داریم تا برگردیم و رسیدگی کنیم به اینکه کودکان می رانند درباره ی گرامر اصلی در موضوع متفاوت در مسیر رشدی .این هست یک ماهیت بعضی مباحثات در رشته .بر طبق بعضی نظریات بعضی مباحثات به ویژه درون رشته ی زبانشناسی عمومی،گرامرهای کودکان ضروری هستند مثل گرامرهای بزرگسالان.در حقیقت تولید جمله ی کودکان و درک متفاوت از بزرگسالان نسبت داده می شوند به پردازش و محدودیت حافظه ی آنها(. (goodluck …….2007بر طبق نظریات دیگر ،گرامرهای اصلی کودکان هستند متفاوت از بزرگسالان و این بازتابی است در محدودیت طبیعت تولید جملات کودکان (مشاهده کنید(tomasello…....2006.
دلایلی که کودکان گرامرهای انتزاعی دارند:
یک مختصه ی زبانی هالمارک این است که (زبان) تولیدی است;مردم می گویند و درک می کنند جملاتی که آنها هرگز قبلا نشنیده بودند ( 2007Lidz).روش استاندارد برای شمارش این سودمندی هست که نسبت دهیم به گویندگان یک دستور زبان ذهنی که محدودیت های فهرست های انتزاعی ،اصول ساختاری و قواعدی که عمل می کند روی این فهرست ها را دارند و در مطابقت با این اصول هستند.این سیستم اجازه می دهد به تولید کلمات جدید.دلایلی که کودکان گرامرها را از این نوع دارند،برمی گردد به شواهدی که کودکان رفتار می کنند در یک روشی که نیاز دارند نسبت دهند به آنها فهرست های انتزاعی ،اصول ساختاری و قواعد را.
شواهدی از قواعد مرحله ای کلمه :
زمانی که کودکان شروع می کنند به ترکیب کردن کلمات ،آنها انجام می دهند آن را در روشهای پایدار.برای مثال در ترکیبات 2کلمه ای در جدول 6.1 ،روابط ملکی هستند بیان کننده ی سازگاری در شکلی از "مالک +مالک شی" ("خرس من") و ترکیب بازیگر/فعالیت هستند سازگار با "بازیگر+فعالیت"("خرس نشست").زمانی که روانشناسان و زبانشناسان پیدا کردند مرحله ای در رفتار،آنهااز بیان اینکه رفتار هست به عنوان قاعده حاکم طرفداری کردند ،ما برشمردیم برای  مرحله ی پایداری کلمه ،الگوهایی در گفتار بزرگسالان به وسیله ی نسبت دادن یک قاعده به بزرگسالان ؛ متشابها ،مرحله ای در گفتار کودک پیشنهاد شد به عنوان قاعده ی پایه .همان طور که اکنون بحث شد ،کودکان خردسال شواهدی را در فهم کلمه (با قاعده)در جمله ی ادراکی شان نشان می دهند.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک