دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

۲۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گزارش تحقیق = AMLR با کلیک و تون برست 250 و 4000 هرتز در بزرگسالان بررسی شد. مجموعه Na-Pa از نظر دامنه، با محرک کلیک بزرگتر از محرک تون برست است.  دامنه Na-Pa برای 4000Hz بزرگتر از دامنه Na-Pa برای 250Hz است.

گزارش تحقیق (از محققین بالا) دامنه AMLR برای محرک کم فرکانس بزرگتر از دامنه AMLR برای محرک پرفرکانس است. استفاده از ماسکینگ همانسویی (محرک و نویز در یک گوش) برای کاستن از احتمال برانگیختن AMLR از نواحی فرکانسی فراتر از فرکانس محرک (تحریک نواحی فرکانسی بالاتر، توسط محرک کم فرکانس و پر شدت) استفاده می‌شود.

گزارش تحقیق = کاربرد محرک تون برست و ماسکینگ با تون – همانسویی بررسی شده است. انتخاب فرکانس برای ABR و AMLR یکسان است. کوک جغرافیایی (Tonotopic Tunning) از ساقه مغز تا کورتکس مشابه است. از ABR و از AMLR می توان برای تخمین آستانه شنوایی با فرکانس ویژه استفاده کرد.

گزارش تحقیق: AMLR کلیک و تون برست (پایین 500Hz) و بالا (4000Hz) را بررسی کردند. سمعک زیمنس آلمان با محرک تون برست فرکانس پایین (500Hz) دامنه و پایداری Pb بیشتر است.

طول مدت (Duration)

مطالعه روی تاثیر طول مدت محرک در ABR اندک است. مطالعه تاثیر طول مدت (زمان تاخیر، افت و پلاتو) در AMLR فراوان صورت گرفته است. از ابتدا AMLR بعنوان یک تکنیک بالقوه برای ارزیابی حساسیت شنوایی در نواحی فرکانسی مجزا مطرح بوده است. محدودیت های روش تحقیق در مطالعات اولیه منجر به کسب نتایج محدود شده است. اکثرا تاخیر زمان خیز / افت را برای محرک تونال در یک شدت (dBSL 50 تا 40) بررسی کرده اند. و به بررسی تاثیر سایر فرکانسهای بالاتر و پایین‌تر و شدت های مختلف نپرداخته اند. با کاستن از طول مدت خیز محرک تا 50msec (در واقع ایجاد یک کلیک) دامنه AMLR بزرگتر می شود.

تاثیر تغییر زمان خیز / افت برای مولفه های تاخیری (Pa نسبت به Nb و Nb نسبت به Pb) بیشتر از تاثیر بر روی مولفه های مقدم (Pa نسبت به Na و Na نسبت به Pa) است.

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

پارامترهای محرک:

مبدل – نوع محرک – طول مدت – شدت – نسبت تکرار و فاصله بین محرک ها (بزرگسال – کودک) پاسخ 40HZ – تعداد و توالی ارائه محرک ها – پلاریته – محرک یک / دو گوشی – گوش راست یا چپ.

مبدل:

AMLR با هر دو نوع مبدل روی گوشی یا اینسرت قابل سمعک زیمنس هوشمند انجام است. در مبحث AMLR، مزایایی برای استفاده از اینسرت در مقابل روی گوشی برای ABR بیان شده است (جدول 3-3) اکثر این مزایا در مورد AMLR صدق نمی کنند. به تعبیر دیگر بعضی معایب بیان شده برای استفاده از هدفون روی گوشی در ثبت ABR. در مورد AMLR صحیح نیست. مثلا:  هنگام آنالیز موج های اول در EchoG یا ABR خود محرک باعث ایجاد آرتیفکت می شود (با استفاده از هدفون روی گوش) که این مطلب در مورد AMLR مطرح نیست. حتی Na که کوتاهترین نهفتگی را در میان موج های AMLR دارد. نیز حدود 10 تا 15 میلی ثانیه بعد از چارچوب زمانی جدی ترین آرتیفکت های ناشی از محرک ثبت می شود. به هر حال، مزایای برجسته استفاده از اینسرت در مقابل هدفون روی گوشی، برای ثبت همه پاسخ های الکتروفیزیولوژیک شنیداری، در مورد AMLR نیز اهمیت زیادی دارد: مانند افزایش کاهش بین گوشی (IA)، کاهش بیشتر نویز زمینه، بهداشت گوش (با بالشتک های یکبار مصرف اینسرت)، و راحتی بیشتر.

مورد آخر (راحتی بیشتر) به ویژه در کارهای تحقیقاتی مفهوم پیدا می کند (جلسات آزمون طولانی هستند و بیمار در زمانی طولانی تر می تواند آرامش داشته باشد). برای ثبت AMLR، استفاده از اینسرت توصیه می شود (کودکان و بزرگسالان). AMLR را با محرک BC نیز می توان ثبت کرد.

نوع محرک

دو نوع رایج محرک برای ثبت AMLR، تون برست و کلیک است. در منابع مختلف، تعاریف متفاوت (و ناهماهنگی) از دو واژه فوق ارائه کرده‌اند. گاهی این دو واژه را به جای دیگری بکار می گیرند. در مقالات مختلف باید به تفاوت روش تحقیق، و تفاوت دیدگاه ها (ادیولوژیک – نورولوژیک و سالمندی و ... ) توجه کرد. تا همین اواخر، تنها محرک AMLR کلیک بوده است. اکنون استفاده از سیگنال تون برست طولانی تر در AMLR بالینی تایید و تشویق می شود. (برای دو جنبه AMLR : تعیین آستانه و نورولوژی). در بررسی تفاوت بین AMLR با کلیک و با تون برست، طول مدت اهمیت دارد (که در قسمت بعد بررسی می شود).

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

اناگرام چیست

برای فهم دقیق یک فرد لازم است در یابیم که او در یک زمان مشخص در کجای پیوستار سطوح تیپ خودش قرار می گیرد . به عبارت دیگر یک شخص خواه در اینیاگرام زمینه ی سلامتی و متوسط عملکرد و خواه در دامنه ی بیمارگونه ی ان باشد باید ارزیابی شود. این ارزیابی بسیار مهم است  مثلا اگر دوفرد از یک تیپ و بال مشابه باشند ولی یکی در سطوح سلامت و دیگری در سطوح بیمارگونه باشد به طور معنی داری باهم فرق دارند(در دینای ارتباطات وتجارت ایناگرام فهم این تفاوت بسیار مهم و حیاتی است )

این پیوستار شامل 9 سطح درونی  رشد است که به اختصار ،سه سطح در بخش سلامتی ،سه سطح در بخش متوسط و سه سطح  در بخش بیمار گونه قرار دارد . این مممکن است برای تصور پیوستار سطوح به عنوان یک مقیاس خاکستری عکاسی با درجه ای از اناگرام سفید مطلق تا سیاه مطلق با تعدادی سایه های خاکستری در میانه ی آن کمک کننده باشد. در این پیوستار سالم ترین خصوصیات ابتدا در صدد قرار می گیرند و همان طور که در یک الگوی مارپیچ به طرف پایین پیوستار حرکت کنید ، به طور فزاینده ای سطوح انیاگرام رشدی را پشت سر گذاشته و با یک تغییر جهت فاحش از تریف شخصیتی به سیاه مطلق( پسرفت روان شناختی ) در انتهای آن رو به رو می شوید تواند 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

آشنایی با سمعک شارژی

ABR در هشت بیمار غیرطبیعی بود (تاخیر زمان نهفتگی بین موجی) و در چهار بیمار طبیعی بود. همه چهار نوزاد مبتلا به Myelomeningocele اما بدون بدشکلی ABR Arnold-chiari طبیعی سمعک شارژی تصحیح شده بر حسب سن را نشان دادند. Myelomeningocele در این بیماران در ناحیه کمری یا ساکروم کمری (زیر سطح قفسه سینه) واقع شده‌اند. در دو بیمار فرایند ایجاد شنت انجام شد و در دو نفر دیگر انجام نشد. 5 کودک مبتلا به بدشکلی Arnold-chiari نوع II بدون نشانه‌های بالینی (عملکرد بد نرولوژیک طناب نخاع گردنی یا حفره خلفی) ABR غیر طبیعی داشتند. برای همه به جز یک نفر، نقص در بسته شدن کامل لوله عصبی طناب نخاعی را در ناحیه قفسه سینه تحت تاثیر قرار داد. سه نوزاد با بدشکلی Arnold-chiari نوع II د ارای نشانه ، ABR غیر طبیعی نشان دادند. به طور قابل توجهی ، یک نوزاد فقط نقص در ناحیه ساکروم کمری (Lumbosacral) داشت. همچنین این نویسند‌ها اطلاعات گروهی و یک case report ارائه کردند که تایید می کند در ابتدا زمان‌های نهفتگی بین موجی طبیعی می‌تواند برگشت داده شوند و در طی محدوده طبیعی از نظر بالینی توسط کاهش فشار استخوان و مواد فیبروزی از طریق جراحی قرار گیرند (میانگین مطابق با سن به اضافه 5/2 انحراف معیار) تفاوت‌های بین دو گوش ذکر شده‌اند و به تحریک جداگانه هر گوش در ثبت‌های بالینی تاکید می‌شود.

اوتیسم Autism:

زمینه:

اوتیسم یک اختلال رشدی عصبی (neuro developmental) است که ارتباط شفاهی و غیر شفاهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ناتوانی کودک برای ایجاد ارتباطات طبیعی با اشخاص دیگر حتی والدین می‌شود. این ویژگی مشخص اوتیسم ممکن است از زمان تولد وجود داشته باشد یا توانایی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی ممکن است در طی سال‌های اولیه زندگی عود کند. علاوه بر این، ویژگی‌های بچه‌های مبتلا به اوتیسم شامل رفتار تکراری و غیر ارادی (مثل رفتارهای در برگیرنده اشیا یا حرکات تکراری)، آسیب شدید کسب زیان و مهارت‌های ارتباطی، فقدان لبخند و حالت صورت، واکنش‌های نامناسب به موقعیت‌ها و رویدادهای متفاوت، رفتار غیر قابل پیش‌بینی (محدوده‌ای از خشونت تا بی‌حرکت)، عدم آگاهی از خطرات، ویژگی‌ها و وضعیت‌ها یا ژست‌های عجیب و پاسخ‌های غیرطبیعی نسبت به تحریک حسی هستند.

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

بیماری عروقی مغزی:

بیماری عروقی مغزی عمدتاً یک مشکل در بزرگسالان است. پارگی آنوریسم پایین‌تر از سن 15 سال غیر معمول است در حالی که 90 درصد پارگی‌ها بین سنین 30 و 70 سمعک زیمنس سال ایجاد می‌شوند.

Goya و دیگران در سال 1984 ارتباطی را بین یافته‌های ABR و وضعیت بالینی در کودک 13 ساله با خونریزی عمده ساقه مغز توصیف کردند. اغلب در ارتباط با افزایش فشار خون عمومی (فشار خون بالا )،  خونریزی عمده ساقه مغز معمولاً با شروع ناگهانی کما و آسیب نرولوژیک شدید مشخص می‌شود.  قله شیوع یا بیشترین شیوع در ناحیه سنی 40 تا 50 سال است. مرگ اغلب به علت توقف تنفس اتفاق می‌افتد. این پژوهشگران یافتند که زمان نهفتگی بین موجی ABR در ابتدا طولانی شده بود اما آبنورمالی‌ها معکوس شدند هنگامی که سی‌تی اسکن برگشت ضایعه را نشان داد و وضعیت بالینی بیمار بهبود یافت.

بیماری moyamoya (یا بیماری mmd) :

بیماریa moyamoy یک اختلال عروقی مغزی پیشروند و نادر است که توسط انسداد دو طرفه سیستم شریان کاروjید به خصوص چرخه WILLIS، شریان‌های کاروتید داخلی و شریان‌های مغزی میانی و قدامی مشخص می‌شود. اگرچه این بیماری نادر است اما mmd عمدتاً بچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. گاهی اوقات این بیماری به طور جدا ظاهر می‌شود. اما اغلب به عنوان ویژگی شرایط دیگر از قبیل کم خونی Fanconi، بیماری قلبی مادرزادی، سندروم داون ، سندروم noonan، نوروفیبروماتوزیس و دیگر بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

Setzen و همکارانش در سال 1999 ارزیابی ادیولوژیکی تشخیصی خیلی جامعی را در دو کودک قفقازی مبتلا به بیماری mmd انجام دادند (یک پسر بچه قفقازی 3 ساله و پسر بچه 15 ماه). برای کودک مسن‌تر، رشد زبان و گفتار به طور قابل توجهی تاخیر یافته بود و ارزیابی ادیولوژیکی توسط مجموعه‌ای از فرایندهای شنیداری شامل ادیومتری رفتاری، اندازه‌گیری‌های ایمیتانس شنوایی، TEOAE ، DPOAE همراه با توابع ورودی / خروجی، ABR و پاسخ‌های برانگیخته شنیداری کورتیکال چند کاناله (ALR-AMLR) انجام شدند. بچه‌ها همچنین تحت مطالعات رادیولوژی سیستم عصبی CTMRI، Magnetic Resonance angiopraphy یا MRA) و EEG قرار گرفتند. عملکرد شنیداری محیطی سالم بود و یافته‌های ABR عمدتاً طبیعی بودند. به هر حال، عملکرد بد شنیداری کورتیکال توسط فقدان AMLR و ALR تایید شد. این یافته با پاسخ رفتاری غیر طبیعی نسبت به صدا سازگار است.

بیماری های تخریب کننده:

بیماری Charcot-marie-tooth:

زمینه:

این یک بیماری ارثی است که شامل تخریب صفحه میلین و اکسون‌های بخش‌های تحتانی اعصاب محیطی می‌شود. بیماری charcot-marie-tooth به میزان زیادی با تشخیص نروپاتی شنوایی همراه است .

 

 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

انواع قیمت سمعک زیمنس

ABR همچنین در مطالعه کودکان مواجهه شده با  MeHg به کار رفته است. (آلودگی ناشی از غذای دریایی و ماهی موجود در آب شیرین  در سرتاسر دنیا) جذب MeHg می‌تواند منجر به عملکرد بد سیستم عصبی قیمت سمعک زیمنس و اختلال در رشد مغز برای نوزادان متولد شده از مادر مواجهه شده با  MeHgدر طی حاملگی شود.

وجود و مقدار مواجهه با Mehg از آنالیز نمونه‌های مویی تعیین می‌شوند. آسیب به سیستم عصبی در حال رشد (اگر زود کشف شود) به طور بالقوه‌ای قابل برگشت است. در بررسی خیلی کامل 149 کودک، Murata و همکارانش در سال 2004 زمان نهفتگی تاخیر یافته موج III و V و زمان نهفتگی بین موجی را با نشانه‌های زیستی مواجهه با MeHg در داخل رحم ارتباط دارند. آبنورمالی‌ها برای فواصل نهفتگی موج I-III و III-V برجسته بودند. برخلاف شواهد عملکرد بد شنیداری ساقه مغز، حساسیت شنوایی معمولاً در داخل محدوده طبیعی بود.

 

عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی:

آبسه مغزی:

زمینه:

تقریباً 60 درصد آبسه‌های مغزی ناشی از گسترش عفونت از گوش میانی و ماستوئید و یا حفره‌های کنار بینی یا حفره بینی  هستند. در این موارد، آبسه در لوب گیجگاهی تحتانی مجاور با نیمکره مغزی یا لوب‌های گیجگاهی قدامی یا پیشانی واقع شده است. منابع دیگر تولید کننده آبسه عفونت گسترش یافته (METASTATIC)، آنومالی‌های مادرزادی، ضربه و رشد آبسه بعد از جراحی هستند. آبسه‌ها با یک عفونت و التهاب شروع می‌شوند،
 gram-negative bacilli, streptococci, s.aureus) یا anaerobes در 80 درصد موارد) که این التهاب بافت مغزی را تخریب می‌کند و یک توده کیستی را تشکیل می‌دهد. توده توسط یک لایه نازک از بافت مغزی فشرده شده احاطه مِی‌شود. آبسه‌ها اغلب در عمق جسم سفید مغزی (در مقابل جسم خاکستری کورتیکال) یافت می‌شوند و در برخی مناطق موجود در مغز منتشر می‌شوند. نشانه و علایم نرولوژیک شامل سردرد، تب، بیماری سیستمیک ، تهوع ، هوشیاری کاهش یافته و تشنج هستند.  تشخیص براساس این یافته‌های بالینی و سی‌تی اسکن است. برخلاف مننژیت LP=Lumbar punchture در موارد شک به  وجود آبسه به خاطر احتمال بیرون زدگی بافت مغزی از اجزای فوق چادرینه‌ای به علت تاثیر توده و فشار داخل مغزی افزایش یافته ICP= Increased Intracranial Pressure) منع استفاده دارد.

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

ویژگی های سمعک اتیکن

ارتباط بین آسیب شنوایی حسی و ABR همانطور که ذکر شد بیش از حد ساده است و همیشه به طور بالینی با آن مواجهه نمی‌شویم. در واقع، برهم کنش پیچیده و به طورسمعک اتیکن  ضعیفی درک شده بین یافته‌های ABR و

میزان، شیب و شکل کلی آسیب شنوایی حسی

سن شخص و جنسیت

پارامترهای محرک

ویژگی‌های صوتی مبدل

 

وجود دارد. این ارتباط توسط تفاوت‌های آشکار در مورد اثرات اتیولوژی‌های مختلف آسیب شنوایی حسی بر روی ABR پیچیده می‌شود. علاوه بر این، حتی بیمارانی با ادیوگرام‌های ظاهراً مساوی ABR با توابع شدت ـ نهفتگی متفاوت و گاهی اوقات غیرقابل توضیح ایجاد می کنند. یافته‌های ABR گزارش شده برای اتیولوژی‌های آسیب حسی مرور نشده اند. تعدادی از پاتولوژی‌های معمول و اختلالات همراه شده با آسیب شنوایی حسی و عصبی در بچه‌ها  و بزرگسالان در جدول 13-9 خلاصه شده اند.

 

فهرستی از  انواع پاتولوژی های حلزون یا عصب هشت که با آسیب شنوایی حسی عصبی در بچه‌ها و بزرگسالان همراه شده اند.

حلزون:

شکستگی قسمت قاعده جمجمه

هیدروپس مایع آندولنف

سندروم‌های ژنتیکی (بیشتر از  70 مورد )

ضربه به سر

کرنیکتروس

فیستول لابیرنت

بیماری منیر

مننژیت (Meningococcal-Influenza –Hemophilus)

اتواسکلروزیس

داروهای اتوتوکسیک مثل آمینوگلیکوزیدها، دیورتیک‌های حلقوی، سیس پلاتین، کربوپلاتین)

پیرگوشی (کاهش شنوایی در اثر افزایش سن)

سرخجه

شکستگی استخوان گیجگاهی

عصب هشت

 

مننژیوما

پیرگوشی

شکستگی استخوان گیجگاهی

شوانوما neurinoma- neuroma – توموراکوستیک)

حلقه عروقی Vascular loop

Von Reckling hausen  (نروفیبروماتوزیس)

 

اتوتوکسیتی:

دوره کوتاه مواجهه (کمتر از 5 روز) با بیشتر داروهای اتوتوکسیک، به خصوص آمینوگلیکوزید، معمولاً موجب عملکرد بد شنیداری حلزونی و آسیب شنوایی حسی نمی‌شود. خیلی از نوزادان آنتی‌بیوتیک را به عنوادن یک عامل جلوگیری کننده از عفونت دریافت می‌کنند. در حالی که آزمایش‌های لابراتوری برای تایید یا حذف عفونت (مثل sepsis) انجام می‌شوند. خطر عملکرد بد شنوایی به طور قابل توجهی توسط استفاده طولانی مدت از دارو، توسط سطوح سرم دارو (در خون) که از محدوده درمانی قابل قبول فراتر رود در  حالت مصرف بیش از حد دارو به طور غیر عمدی) توسط اثرات سینرژیک ایجاد شده توسط استفاده همزمان از بیشتر از یک دارو (آمینوگلیکوزید به اضافه دیورتیک حلقوی) یا مواجهه قبلی با داروی اتوتوکسیک و توسط مشکلات سلامت سیستمیک (مثل عملکرد کلیه آسیب دیده) افزایش می‌یابد.

تعدادی از داروهای استفاده شده به طور درمانی در بچه‌ها که به طور بالقوه اتوتوکسیک هستند.

دانشمندی در سال 1996، ABR غیر طبیعی را برای 7 نوزاد از 21 نوزاد (3/33 درصد) درمان شده برای بیشتر از 10 روز توسط جنتامایسین گزارش کرد. اما 5/4 درصد از 15 نوزادی که داروی جنتامایسین را برای7 روز یا کمتر استفاده کردند، ABR غیرطبیعی داشتند. تابع شدت – نهفتگی از   8OdBnHL تا 30 dBnHL  ثبت شد. تفسیر مطالعات ABR و داروهای بالقوه اتوتوکسیک در نوزادان متولد شده که نیاز به مراقبت شدید دارند  به همراه  نشانه‌های خطر متعدد برای آسیب شنوایی مثل خفگی، عفونت شدید و غیره، پیچیده می‌شود.

 

داروهای درمانی بالقوه اتوتوکسیک انتخاب شده و مورد استفاده در بچه‌ها :

آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید

جنتامایسین

توبرامایسین

آمیکاسین

جنتامایسین

کانامایسین

نئومایسین

نتی مایسین( Netimicine )

استرپتومایسین

آنتی‌بیوتیک‌های دیگر (وانکومایسین)

آنتی‌نئوپلاستیک (شیمی‌درمانی) (سیس ـ پلاتین، کربوپلاتین)

دیورتیک‌ها شامل دیورتیک‌های حلقوی (فروزوماید یا لازیکس)

سالسیلات (آسپرین)

داروهای quinine (Larium)

مواد شیمیایی محیطی (Solvents)

Connexin 26 mutations

 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

انواع سمعک نامرئی

چون برای اکثریت پاتولوژی‌های گوش میانی (از قبیل التهاب گوش میانی) کاهش شنوایی برای فرکانس‌های پایین، بیشتر و در فرکانس‌های بالاتر، کمتر است. ABR برانگیخته سمعک نامرئی شده توسط محرک کلیک تمایل دارد که میزان آسیب شنوایی را در فرکانس‌های پایین کمتر از حد تخمین بزند. در مقابل، نقص موجود در فرکانس بالا در انقطاع زنجیره استخوانچه‌ای در ناحیه فرکانسی که بیشتر برای توید ABR مهم است، اتفاق می‌افتد.

 

پاتولوژی حلزون:

یافته‌های ABR در پاتولوژی حلزون به طور شاخصی از موارد توصیف شده برای کاهش شنوایی انتقالی متفاوت هستند. ABR تقریباً در آسیب حسی (حلزونی) شدید به طور چشمگیری قوی است، اگر چه موج I ممکن است نامشخص باشد و یا غیر قابل کشف باشد. ABR در واقع مستقل از کاهش شنوایی موجود در فرکانس‌های پایین است. ABR ظاهراً طبیعی در بیماران دچار آسیب حسی دارای حساسیت شنوایی خوب در ناحیه 2000 تا 4000 هرتز ثبت می‌شود.

حتی کاهش شنوایی حسی در ناحیه فرکانسی ABR (1000 تا 4000 هرتز) معمولاً به طور قابل توجهی زمان نهفتگی یا دامنه پاسخ را برای سطوح شدت تحریکی بالا (80 dBHL یا بالاتر) تحت تاثیر قرار نمی‌دهد تا زمانی که سطح شدت تحریک به حداقل 50 تا 60 dBHTL برسد. موج I اغلب وجود ندارد. ABR در بیماران دارای کاهش شنوایی شدید تا عمیق در فرکانس‌های بالا، علی‌رغم آستانه شنوایی بهتر در فرکانس‌های پایین وجود ندارد.

در کاهش شنوایی حسی ـ متوسط - فرکانس بالا ، تابع شدت ـ نهفتگی موج V نسبت به حالت طبیعی عمیق تر یا دارای شیب بیشتر است. در سطوح شدتی پایین موج V ثبت نمی‌شود. پاسخ برای اولین بار زمانی ظاهر می‌شود که سطح شدت محرک کلیک به آستانه شنوایی در ناحیه فرکانسی 1000 تا 4000 هرتز ب‌رسد. در واقع، ظاهر ABR برای سطوح شدت تحریکی تا حدی پایین‌تر، سهم فرکانس‌های ادیومتریک پایین‌تر از 1000 هرتز را  برای تولید پاسخ پیشنهاد می‌کند. زمان نهفتگی پاسخ در این سطح شدت به طور غیر طبیعی طولانی شده است. چون در این سطح شدت پاسخ توسط بخش‌های راسی‌تر حلزون تولید می‌شود و تا حدی نیاز به زمان بیشتری برای طی مسافت در طول غشا قاعده‌ای دارد. بنابراین، هنگامی که سطح شدت محرک به ورای آستانه شنوایی در ناحیه 4000 تا 1000 هرتز می‌رسد، زمان نهفتگی موج V  به طور سریعی کاهش می‌یابد و سرانجام در داخل محدوده طبیعی قرار می‌گیرد.

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

فرکانس رخداد به عنوان نشانه خطر یا کاهش شنوایی کمتر از 10 درصد

** فرکانس ناچیز رخداد

نشانه‌های خطر برای کاهش شنوای با شروع تاخیری:

تعدادی از بچه‌ها با کاهش شنوایی مهم از نظر ارتباطی در یک سالگی یا دیرتر نمایندگی سمعک اینترتون دارای شنوایی طبیعی در زمان تولد هستند و بنابراین در هر تکنیک غربالگری شنوایی نوزاد نتیجه pass را نشان خواهند داد. طرح برنامه غربالگری شنوایی باید احتمال کاهش شنوایی پیشرونده و یا با شروع تاخیری را در نظر بگیرد و دستور دهد که برای هر نوزاد دارای یک نشانه خطر مناسب غربالگری پیگیری انجام شود. چهار نشانه خطر همراه شده با کاهش شنوایی دارای شروع تاخیری در پایین جدول 8-9 ذکر شده‌اند. این نشانه‌ها در ابتدا توسط چارت پزشکی بلافاصله بعد از تولد بچه ثبت می‌شوند. سپس، هر بچه دارای یک یا تعداد بیشتری از نشانه‌های خطر ذکر شده باید در فواصل زمانی 6 ماه تحت غربالگری شنوایی پیگیری قرار گیرد تا زمانی که بچه 3 ساله شود و شواهدی از آسیب شنوایی وجود نداشته باشد و یا در غربالگری شنوایی نتیجه refer را نشان دهد. یک بچه با یک نشانه خطر برای کاهش شنوایی تاخیری و نتیجه refer در غربالگری شنوایی follow- up نیاز به ارزیابی ادیولوژیکی تشخیصی برای تایید و تعیین  وسعت آسیب شنوایی و مدیریت ادیولوژیکی و مشاوره پزشکی بلافاصله بعد از آنکه شناسایی شد، دارد. یک استراتژی برای غربالگری شنوایی در مرکز پرستاری و غربالگری شنوایی follow-up یا ارزیابی تشخیصی در شکل شرح داده شده است.

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

نقایص نرولوژیکال :

بیلی روبین بالا

خفگی

مننژیت

CMV

خونریزی داخل مغزی

پاتولوژی‌های دیگر مغزی یا سیستم عصبی مرکزی

هر یک از بیماری‌های تخریب کننده نمایندگی سمعک اتیکن مغز Encephalopathy بزرگ شدن غیر طبیعی بطن قلبی یا مغزی

هیدروسفالی

خطر شناخته برای معلولیت نرولوژیکال

فعالیت تشنج

یافته‌های غیر طبیعی در مورد معاینه نرولوژیکال بالینی

**کاهش شنوایی با شروع تاخیری (56/1 بچه‌ها با کاهش شنوایی دائمی در یک سالگی)

وزن تولد کم

سندروم زجر تنفسی respiratory distress syndrome

ناهنجاری برونش و ریه

تهویه مکانیکی برای بیشتر از 36 روز

* بیانیه JCIH پیشنهاد کرد که نوزادانی با دوره نوزادی در معرض خطر که مراقبت نوزادی ویژه‌ و شدیدی را دریافت می‌کنند در معرض خطر برای ابتلا به نروپاتی شنوایی هستند.

** بچه‌هایی که در زمان تولد در تکنیک غربالگری به وسیله OAE یا ABR نتیجه pass را نشان می‌دهند و سپس شواهدی از کاهش شنوایی شدید را در سن یک سالگی توسط ادیومتری رفتاری قابل اعتمادی نشان می‌دهند. دانشمندی در سال 2000 تخمین زد که کاهش شنوایی در 56/1 درصد بچه‌های دارای کاهش شنوایی دائمی در یک سالگی دارای شروع تاخیری است.

 

جدول 9-9 : ارتباط نشانه‌های خطر و کاهش شنوایی تشخیص داده شده برای یک سری از 2103 نوزاد با فرکانس رخداد آن نشانه خطر . فرکانس رخداد نشانه از بالا به سمت پایین (احتمال بیشتر به سمت احتمال کمتر) مرتب شده است.

 

نشانه خطر

داروهای اتوتوکسیک (بزرگتر از 70 درصد)

خفگی شدید (بزرگتر از 50 درصد)

تهویه مکانیکی بیشتر از 5 روز (بزرگ‌تر از 25 درصد)

وزن تولد کم زیر 1500 گرم (بزرگ‌تر از 20 درصد)

نگرانی پزشک یا والدین (بزرگتر از 15 درصد)

ECMO (بزرگتر از 10 درصد)

* بیلی‌روبین بالا

* آنومالی‌های صورتی – جمجمه‌ای

* تاریخچه خانوادگی

* عفونت‌های مادرزادی

مننژیت باکتریایی

** مصرف بیش از حد ماده‌ای (مادر)

** اختلالات تخریب کننده عصبی

 

کاهش شنوایی

آنومالی‌های صورتی ـ جمجمه‌ای (بزرگتر از 50 درصد)

خفگی شدید (بزرگتر از 15 درصد)

عفونت‌های مادرزادی (بزگتر از 15 درصد)

تاریخچه خانوادگی (بزرگتر از 15 درصد)

تهویه مکانیکی (بزرگتر از 10 درصد)

مننژیت باکتریایی (بزرگتر از 10 درصد)

* وزن تولد کم

* بیلی روبین بالا

* داروهای اتوتوکسیک

* ECMO

مصرف بیش از حد ماده ای ( مادر)

* نگرانی والدین یا پزشک

** اختلالات تخریب کننده سیستم عصبی

 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک