دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سمعک چیست؟
یک کمک شنوایی یک وسیله الکترونیکی کوچک است که شما در یا پشت گوش خود می‌گذارید. این باعث می‌شود که برخی از صداها بلندتر به نظر برسند، به طوری که فردی که شنوایی شنوایی دارد می‌تواند به آن گوش دهد، ارتباط برقرار کند و بیشتر در فعالیت‌های روزانه شرکت کند. یک کمک شنوایی می‌تواند به مردم کمک کند تا در شرایط آرام و پر سر و صدا بیشتر بشنوند. با این حال، تنها در حدود یک نفر از ۵ نفر که از یک کمک شنوایی بهره‌مند خواهند شد واقعا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک کمک شنوایی سه بخش اصلی دارد: یک میکروفون، تقویت‌کننده و بلندگو. کمک شنوایی از طریق میکروفون صدا دریافت می‌کند که امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و آن‌ها را به یک تقویت‌کننده می‌فرستد. این تقویت‌کننده قدرت سیگنال‌ها را افزایش می‌دهد و سپس آن‌ها را از طریق یک سخنگو به گوش می‌رساند.

چگونه می‌تواند به کمک شما کمک کند؟
کمک‌های شنوایی در درجه اول برای بهبود شنوایی و درک گفتار افرادی مفید هستند که از آسیب دیدن سلول‌های حسی کوچک در گوش داخلی و به نام سلول‌های مویی استفاده می‌کنند. این نوع از دست دادن شنوایی، فقدان شنوایی sensorineural نامیده می‌شود. دکتر ولدبیگی در این زمینه تخصص دارند و میتوانید اطلاعات بیشتری ازشون کسب کنید. آسیب می‌تواند به عنوان نتیجه بیماری، پیری، یا آسیب ناشی از سر و صدا یا داروهای خاص رخ دهد.

یک سمعک، ارتعاشات صوتی را که وارد گوش می‌شود را افزایش می‌دهد. سلول‌های مویی باقی مانده، ارتعاشات بزرگ‌تر را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کنند که به همراه مغز منتقل می‌شوند. هرچه آسیب به سلول‌های مویی یک فرد بیشتر باشد، کاهش شنوایی بسیار شدید است، و تقویت کمک شنوایی لازم است تا تفاوت را ایجاد کند. با این حال، محدودیت‌های عملی برای میزان تقویت یک کمک شنوایی وجود دارد. علاوه بر این، اگر گوش داخلی بیش از حد آسیب‌دیده باشد، حتی ارتعاشات بزرگ به سیگنال‌های عصبی تبدیل نخواهد شد. در این وضعیت، یک کمک شنوایی بی‌فایده خواهد بود.

چطور می‌توانم بفهمم که آیا به یک کمک شنوایی نیاز دارم؟
اگر فکر می‌کنید که ممکن است از دست دادن شنوایی استفاده کنید و می‌توانید از یک کمک شنوایی بهره‌مند شوید، از پزشک خود دیدن کنید. او پزشکی است که در گوش‌ها، بینی و اختلالات گلو تخصص دارد و علت فقدان شنوایی را بررسی خواهد کرد. او یک متخصص بهداشت شنوایی است که از دست دادن شنوایی شناسایی و اندازه‌گیری می‌کند و تست شنوایی برای ارزیابی نوع و درجه از دست دادن را انجام می‌دهد.

منبع مقاله

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک