دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چشم انداز تاریخی :
سروصدایی که می تواند در کیفیت زندگی اثر داشته باشد برای قرن های متمادی شناخته شده است. درواقع،اولین قانون سروصدای اجتماعی،کالسکه سواری را در رم به ساعات روشنایی کلینیک شنوایی تهران صفیر روز محدود کرده بود زیرا سروصدای چرخ های آهنی در برخورد با سنگفرش خیابان ها ساکنین شهر را آزار می داد.قانون دیگری،در حدود 600 سال پیش از میلاد،نگهداری از خروس ها را در یک شهر ثروتمند ایتالیایی قدغن کرده بود زیرا ساکنین شهر دوست داشتند که تا دیروقت بخوابند.اما این حقیقت که مواجهه با سروصدا می توانست موجب کاهش دائمی و چشمگیری در شنوایی شود،بطورکلی تا دهه 1700 تشخیص داده شده بود و در آن زمان متوجه شدند،افرادی که بعنوان آهنگر به ظروف و جام های مسی چکش می زنند،شنوایی خود را در سنین پایین،بخاطر سروصدای زیاد از دست می دهند )« گوش ها بوسیله صداهای بلند و دائمی آسیب می بینند » (Ramazzini,1700;Franco,1999 در دهه ی 1800،اصطلاح Boilermaker’s Deafness (کری سازندگان دیگ بخار) برای مشخصات کاهش (صدمات) شنوایی تجربه شده توسط آهنگرها و کسانیکه در کارخانه های دیگ بخارسازی برای چکش زنی به فلزات در تمام طول کار استخدام می شدند استفاده می شده است.یکی از مطالعات اولیه توسط هابرمن (1890) انجام شد کسی که تغییرات آناتومی در گوش داخلی یک سازنده ی دیگ بخار را که بعلت نشنیدن صدای قطار،زیرگرفته شده ،بررسی کرده است.
انقلاب صنعتی در اواخر دهه ی 1800 باعث تولید منابع اضافی سروصدای زیاد برای کارگران گردید و این بدلیل پیشرفت قدرت،در ابتدا بوسیله ی بخار و بعدها توسط الکتریسیته برای افزایش بازدهی ماشین آلات بود.یک محصول جانبی شوم قدرت،سروصدای مرتبط با فرآیندهای صنعتی است. همزمان با آغاز انقلاب صنعتی، درک جدیدی از ساختار گوش داخلی توسط توضیحات کورتی (Corti) ارائه شد که در مورد اندامی بود که اکنون نام او را یدک می کشد (Corti, 1851) و همینطور تئوری های مهمی در رابطه با شنوایی مثل تئوری هایی که توسطVon Helmholtz  (1863) پیشنهاد گردید،با وجود اینکه،پیشرفت های زیادی در درک ما از چگونگی عملکرد گوش در طول قرن بعدی بوجود آمد،اما پیشرفت های اندکی از درک ما در رابطه با چگونگی آسیب گوش و شنوایی توسط سروصدا بدست آمد.

منبع :

https://tehransafir.com/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

درحوزه مشاوره غیرحرفه ای، دوتمایزمی تواند ایجادشود: اینجا کلیک کنید مشاوره غیرحرفه ای می تواند شکلی 
ازمشاوره اطلاعاتی یامشاوره سازگاری فردی باشد. مثال هایی ازمشاوره اطلاعاتی پیش ازاین ارائه 
شد (یعنی عمل توضیح یابیان اطلاعات برای بیماران یاخانواده ها). مشاوره اطلاعاتی حائزاهمیت 
است اما اغلب به طورضعیف انجام می شود؛ به طورکلی شواهدی نشان می دهند که بیماران تنها 
حدود 50% ازچیزهایی که آزمایشگربه آنهامی گوید رامتوجه می شوند وتنها 50% این اطلاعات 
رابه یادمی آورند. به عبارت دیگر، اگرمانسبت به این خطرآگاه نباشیم، تنها 25% ازمشاوره 
اطلاعاتی ماممکن است موثرباشد و75%بقیه به هدرمی رود. هنگام انتقال اطلاعات، ادیولوژیست 
بایدنسبت به آمادگی بیماربرای یادگیری خیلی حساس باشد. ماباید به یادآوریم که افرادهنگام آشفتگی 
یاضربه روحی زیاد یاد نمی گیرند یا نمی فهمند، وبنابراین زمانی که بیماربرای مراجعه بعدی تلاش 
می کند که اطلاعات نقل شده رابه یادآورد وبفهمد، مانیازداریم که کپی اطلاعات را با جزوات، 
ویدئوها و... فراهم کنیم.
تمرکزاین فصل روی مشاوره سازگاری فردی می باشد. بیماران باید درطول روندجستجو برای 
دریافت کمک شنوایی چه مراحلی راانجام دهند؟ وچطورما می توانیم دراین پروسه به آنهاکمک 
کنیم؟عکس العمل های عاطفی وروانی بیمارنسبت به کم شنوایی چیست؟ وماچطورمی توانیم 
درسازگارشدن نسبت به این عکس العمل هابه بیماران کمک کنیم؟ (Hint: مدل مشاوره
 "help patients help themselves" رابررسی می کنیم). چون بیماران تنها نیستند، 
بنابراین مادراین فصل به چگونگی تاثیرکم شنوایی بیماران روی روابط شان باهمسرشان واعضای 
جامعه نیزتوجه می کنیم.
Update: بامعرفی دکترای ادیولوژی، تقریبا همه فارغ التحصیلان برنامه های آموزشی اکنون یک 
دوره مشاوره رامی گذرانند یااینکه به طورفعال، آموزش مشاوره رادردوره های آموزشی دیگر به 
اتمام می رسانند. دانشجویان برای حمایت ازبیماران درطول پروسه جستجوی کمک آماده می شوند، 
واین روند دربخش بعد توصیف می شود.

منبع :

https://tehransafir.com/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

هنگام مطالعه این داده ها دقت کنید که این نمودارها ادیوگرام نیستند خرید سمعک استارکی و عملکردهای تغییر آستانه هستند.در واژگان جدید این عملکردها « تغییرات آستانه دائمی ناشی از سروصدا » نامیده می شوند و بصورت مختلف « NIPTS» نوشته می شوند. آزمایش دقیقی از یافته های این مطالعه ی کلاسیک تیلور و همکارانش (1965) به شنوایی شناس ها برای درک و یادآوری نقاط کلی مهم در مورد NIPTS ناشی از مواجهه صدای شغلی،کمک خواهد کرد.
اولین نکته برجسته این است که کاهش ها در ابتدا و اغلب برای فرکانس آزمون KHz 4 ظاهر می شود.این اتفاق صورت می گیرد ولو اینکه سروصدای کارخانه نساجی،پهن باند بوده و دارای انرژی در تمام فرکانس ها باشد.برای تمام زمانهای مواجهه،کاهش ها در KHz 4 بیشترین بود.این ویژگی شنوایی سنجی یک ناچ (notch) KHz- 4 نامیده می شود و معمولاً در بیماران با NIHL دیده می شود. در نظر داشته باشید که ناچ ها می توانند در بیماران بدون تاریخچه ای از مواجهه با سروصدا اتفاق بیفتد و می افتد،بنابراین « ناچ » نباید تشخیصی در نظر گرفته شود و نباید آنرا یک ناچ « سروصدا » نامید.
یک ویژگی ثانویه این است که کاهش ها برای کارگران با زمانهای طولانی مواجهه در KHz 4،بزرگتر بوده،اما بیشترین رشد در 15 تا 20 سال اول اتفاق می افتد.به یاد داشته باشید که داده های شکل 2-18 در نتیجه یک مطالعه مقطعی است،یعنی تمام داده ها در یک نقطه ی زمانی جمع آوری شده است.در برخی موارد مشخص نیست که آیا کارگران در معرض،برای 39-35 سال دارای شنوایی مشابهی با کارگرانی که در مدت زمانی کمتری (مثلاً 15-10 سال) در اوایل مشغله ی خود هنگامیکه در کارخانه ی نساجی چوب کار کرده بودند برای همان مدت زمان مشابه است یا خیر : یعنی اطلاعات نمونه ها در یک نقطه زمانی گذشته تر (قدیمی تر) در دسترس نبوده و پیشرفت کاهش شنوایی برای هر فرد در نقاط زمانی مختلف، به تصویر کشیده شده است.

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%da%a9%db%8c/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

که مکالمه های درون ماسین،تلویزیون،والدین و حرفهای ربی تیم ورزش خرید سمعک اتیکن را بهتر بشنوند.در مدرسه مشکل اصلی که وجود دارد این است که بچه ها فقط سیگنالهای صوتی فردی را می شنوند که از انتقال دهنده استفاده می کنند و و میکروفون سمعک فقط در سایر زمانها حساسیت خود را حفظ می کند.speech operate switch به همان اندازه که در خانه و موقعیتهای اجتماعی مفید است در مدرسه نیز مفیذ است هر چند که استفاده از آن هم راه حل کاملی نیست.والدین کودکان و پرستار آنها همواره باید به خاطر داشته باشند که هنگام گفتگو درباره ی مسائل نامرتبط سیستم FM را در حالت off  قرار دهند. بعد از این کار میکروفون سمعک را باید بلافاصله روشن کرداگر میکروفون لوکال در سیستم FM سمعک جیبی جایگذاری شده است این سیستم باید بر روی سینه ی کودک قرار بگیرد نه روی کمر او چرا که ممکن است میز برای میکروفون اثر سایه ای ایجاد کند هنگامی که کودک از رسیوری در سطح بدن خود استفاده می کند و همچنین دارای امکانات جامعی است دیگر نیازی به استفاده ا ز یک سمعک BTE پیشرفته ی دارای مدارات تراکمی نیست چرا که فاصله زیاد میکروفون از کانال گوش سمعک را قادر می سازد که بهره ی بیشتری را بدون نوسانهای فیدبکی داشته باشد..به علاوه کنترل های بزرگتر برای کودکان دارای عملکرد بهتری خواهد بود.
تجویز تقویت برای کودکان:
توانایی بازشناسی گفتار و نیاز به تقویت: یک سوال بنیادی برای هر یک از ما که هنوز هم پاسخی برای ان نداریم به خصوص در رابطه با کودکان و نوزادان این است که در حالی که آنها دارای کم شنوایی های کاملا مشابه با بزرگسالان هستند به الگوی تقویتی متفاوتی نیاز دارند.آسانترین پاسخی که به این سوال می نوانیم بدهیم این است که بگوییم مربوط به اندازه ی کوچک کانال گوش آنها می باشد که در رابطه با spl سطح پرده ی گوش خواهد بود و به همین دلیل نیاز بچه ها یقینا متفاوت خواهد بود اگر بچه ها بهره ی و ماکسیمم خروجی برابر با بزرگسالان  را درسطح پرده ی گوش  دریافت کنند به بهره ی کوپلر و OSPL90 کمتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند.قسمت بعدی وسخت سوال این است که کودکان به چه اندازه بهره ی متفاوت با بزرگسالان نیاز دارند..متاسفانه اطلاعات کمی وجود دارد تا پاسخ این سوال را به ما بدهدابتدا به ما اجازه بدهید که توضیح دهیم که چرا بچه ها به بهره ی گوش واقعی متفاوتی نسبت به بزرگسالان نیاز دارند.
ما بزرگسالان زمانی که گفتاری را می شنویم از اطلاعات زبانی قبلی خود استفاده می کنیم تا هر صدایی که به طور ضعیف می شنویم با اطلاعات قبلی خود کامل کنیم این اتفاق به صورت خیلی طبیعی اتفاق می افتد طوری که حتی خود ما هم متوجه آن نمی شویم مگر اینکه زمانی که قسمتی از اطلاعاتی را که دریافت کرده ایم خیلی کم باشد.نوزادان در حال جمع کردن اندوخته ی زبانی هستندو هنوز قادر به پر کردن این gap ها نیستند و کودکان که دانش زبانی کمی دارند تا حدی می توانند این فضاها را پر کنند.حتی هنگامی که مواد گفتاری شامل مفهوم معنایی،نحوی و زبان شناسی نیست مانند وقتی که یک سیلاب بی معنی گفته می شود نوزادان دارای شنوایی نرمال برای اینکه به اندازه ی فرد بزرگسال آن را بفهمند به 26 دسی بل بیشتر نیاز دارند.به طور مشابهی کودکان 5 ساله هم اگر بخواهند به عملکرد برابری در فهم کلمات تک سیلابی برسند 

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

قالبها:
نگرانی مشابهی هم چنان که در مورد پوسته ی این لینک سمعکهای ITEوجود داشت در مورد قالبهای سخت BTE هم وجو دارد.قالبهای نرم نسبت به قالبهای سخت رایجترند چرا که قالبهای نرم کمتر باعث ایجاد ناراحتی و ایجاد فیدبکهای نوسانی و یا ایجاد زخم در گوش در صورت شکسته شدن می شوند.در بزرگسالن مواد نرم با گذشت زمان به سرعت رو به تخریب می گذارند اما این مسئله در مورد کودکان کمتر مطرح است چرا که قالب گوش آنها همچنان که گوش آنها رشد میکند تعویض شود.خلاصه هم مواد نرم  و هم مواد سخت برای قالب ها استفاده می شود اما برای کودکان جوانتر امتیازات ماده ی نرم بر معایب آن غلبه می کند.
اندازه ی کوچک کانال گوش کودکان مشکلات دیگری نیز ایجاد می کند ززاویه ی تیزی که دربرآمدگی تیوب قالب سمعک وجود دارد در همکاری با نوک earhook ی که در نزدیکی آن برامدگی قرار دارد باعث به عقب رانده شدن از سطح سز فرد می شود راه حل این مسئله خم کردن بیشتر تیوب است اما کاهی اوقات این کار بدون پیج و تاب دادن تیوب و در نتیجه مسدود شدن آن امکان پذیر نیست که در این مواقع اه حل آن خالی کردن وسط concha است که قسمتی از قالب گوش استاین کار را ما فبل از جا انداختن تیوب انجام می دهیم.قسمت خالی شده به تیوب اجازه می دهدکه در محل نزدیکتر به کانال گوش شروع به خم شدن به سمت بالا کنداین نوع قالب hollaw concha  نام دارد .مشکل دومی که به دلیل گوش کوچک ایجاد می شود مشکل در دست یافتن به لوله ی صوتی حتی به اندازه ی 2 میلیمتر استتنها راه حل ممکن یک حفاری دقیق بعلاوه قرار دادن لوله ی صوتی در کمی خارج از قسمت میانی قالب گوش اگر این تیوب در هر قسمتی دچار تنگ شدگی شود بهره ی سمعک را در high-frequency کاهش می دهد و باعث کاهش خروجی می شوند.سومین اشکال امکان ناپذیر بودن در استفاده از تعدیل کننده های آکوستیکس مثل هورن و ونت است که در گوشهایی با سایز بزرگسالان قابل انجام است.
سیستم انتقال wireless FM:
سیتم FM باعث بهبود کیفیت سیگنال می شود و سیگنالها را از هر برنامه ی دیگری که به منظور پردازش سیگنال درون سمعک قرار داده شده است قابل فهم تر می کند.این سیستم بیشتر برای کودکان ساخته شده و مورد اتفاده قرار می گیرد چرا که کودکان به نسبت سیگنال به نویز بیشتری در مقایسه با بزرگسالان نیاز دارند و از آنجا که تنها یک نفر می تواند از فرستنده ی FM استفاده کند وهمچنین کودکان در مقایسه با بزرگسالان زمان بیشتری از وقت خود را تنها با یک نفر ارتباط دارند در آنها کاربرد بیشتری دارد.علاوه بر اینکه سیستم FM در مدرسه استفاده می شود در منزل و سایر جاهای دیگر نیز می تواند مورد استفاده واقع شود.سیستم FM به بچه ها در هر سنی کمک می کند 

منبع :

https://tehransafir.com/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

توجه داشته باشید که هنجارهای فرهنگی -اجتماعی و شناخت جهان واقعی به ما خرید سمعک اتیکن در فهم استنباط از گفتمانکمک می کند.  مثلا در جمله ی شماره ی شماره ی(21)که نوشته شده توریست یا گردشگر بی ملاحظه کبریت روشن را از پنجره ی ماشین بیرون انداخت،ما بدون خواندن قسمت دوم جمله می توانیم استنباط کنیم که کبریت روشنی را پرتاب کردن می تواند پیامد خطرناکی را به دنبال داشته باشد همانطور که در بخش دوم جمله ذکر شده است که کبریت روشن باعث آتش گرفتن و به عبارتی تخریب قسمت هایی از جنگل شد.همچنین به طریقه ی استنباط یابی در دو جمله ی زیر توجه کنید:      
(24)الف)زن در تئاتر بسیار برجسته بود   ب)زن در تئاتر مشغول به کار بود                                            
با استفاده از استنباط سازی تقریبا می توان گفت که هر دو جمله به خواننده یک نوع معنا می دهد،همانطور که در بالا ذکر شد ارزش های فرهنگی-اجتماعی و شناخت پدیده های جهان واقعی به ما در فهم گفتمان و ارائه ی استنباط های مناسب برای جملات کمک می کند. در هر دو جمله ی زن در تئاتر بسیار برجسته بود و زن در حوزه ی تئاتر کار می کرد می توان از طریق ارائه ی استنباط به هنرپیشه بودن زن پی برد. ارائه ی استنباط درست به ما می نمایاند که امروزه کار در زمینه ی تئاتر و سینما هنرپیشه بودن را در ذهن متبادر می سازد.
 این است که ارزش های فرهنگی-اجتماعی و شناخت نسبت به جهان واقعی به ما در ارائه ی استنباط سازی  و در نهایت فهم کامل گفتمان یاری می رساند.
استنباط های پلی، استنباط های برگشتی یا استنباط به عقب نیز نامیده می شوند به این معنا که این استنباط ها مستلزم این هستند که شنونده اطلاعات پیشین و قبلی را در گفتمان مرور و بازخوانی کند تا از این طریق بتواند انسجام بخشی را در دیگر آیتم ها و کلمات گفتمان ایجاد کند. برای مثال در جمله ی 20، فرد باید واژه ی آبجو را ببیند تا استنباط نماید که آبجو جزئی از تجهیزات سفر محسوب می شود. استنباط های تفضیلی یا رو به جلو استنباط هایی هستند که خواننده بعد از قطعه ای از متن با آنها برخورد می کند. در اینجا ما به ارائه ی دو استنباط تشریحی متفاوت در باره ی آنچه که بعدا برای هر یک از دو جمله ی زیر پیش آمده است می پردازیم:
(25) الف) آلکس به طور ناگهانی لیوان شراب را بر روی فرش ریخت.
ب) آلکس به طور ناگهانی لیوان شراب را بر روی پاسیو سنگی ریخت.

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/


 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

استنباط سازی:
حافظه برای جملات-وحافظه برای هر چیز دیگری-از طریق استنباط ها تقویت می شود دکتر ولدبیگی که همراه با اطلاعاتی که درجمله استخراج شده اند در حافظه ما ذخیره می شود.شکل گیری و ذخیره ی استنباط ها کلید اصلی پردازش گفتمان است.حتی کوتاه ترین و ساده ترین گفتمان ها نیاز به استنباط شخص خواننده دارد زیرا تنها با استنباط است که جملات در ذهن ما به شکل یک قالب منسجم و یک ساختار منسجم در می آید. راجر(1976) استنباط را هسته ی اصلی گفتمان میداند.                 
در بخش اولیه ی این فصل بر این موضوع تاکید نمودیم که چگونه استنباط های ابزاری و مکانی ( فاصله ای) به بازنمایی حافظه ی جملاتی که فرد با آن مواجه می شود، افزوده می شود. استنباط ها همچنین می توانند در جایگاه مدلول برای بدیع بنشینند. هاویلند و کلارک ( 1974) به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه افراد برای وصل کردن و پیوند دادن جملات به هم نوعی استنباط پلی ایجاد می کنند. این نوع استنباط در مثال زیر نشان داده می شود. در این مثال برای ساخت یک جمله ی منسجم باید بین دو عبارت آبجو و تدارکات سفر پیوند برقرار شود:
(20) ما تجهیزات سفر را چک کردیم. آبجو گرم بود.
در اینجا شنوندگان قادر خواهند بود بر مبنای چنین استنباطی ( پیوند دادن آبجو و تجهیزات سفر) فرایند پردازش این جمله را سهولت ببخشند. در این جمله آبجو بخشی از تجهیزات سفر است و از طریق پلی که بین عبارت آبجو و تجهیزات سفر برقرار می شود درک جمله به راحتی ممکن است. استنباط پلی در این جمله بسیار ساده تر از یافتن مدلول برای آتش در جمله ی 21، او  در جمله ی 22 و زن در جمله ی 23 می باشد.
 (21) توریست یا گردشگر بی ملاحظه یک کبریت روشن را از پنجره ی ماشین بیرون انداخت.آتش چندین قسمت از جنگل پاک را تخریب کرد.  
منبع :

https://tehransafir.com/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

فصل هفتم درک موسیقی
مقدمه
زمانی که به صدای موسیقی آشنا و متناسب با فرهنگ خود گوش می دهیم، اینجا را کلیک کنید جریان شنیداری به صورت مجزا و طبقه بندی شده رمزگذاری می شود. موسیقی چیزی جز دستکاری اصوات نیست. درک ما از موسیقی، به وسیله ی رمزگذاری و حفظ اطلاعات اکوستیکی در دستگاه شنیداری انجام می گیرد. پردازش شنیداری در درک موسیقی نقش مهمی دارد. موسیقی، بخشی از این جهان صوتی، و هنری مبتنی بر نظام اصوات در قالب زمان است.
اصوات موسیقی را از راه شناخت چهار ویژگی بنیادی یعنی زیر و بمی، تغییرات صوت در زمان (پویایی صوت)، تمبر صوت و دیرش، از صداهای دیگر متمایز می سازیم. در درک موسیقی ابتدا به نقش زیر و بمی می پردازیم. زیر و بمی مهمترین مشخصه ای است که باعث می شود قطعات موسیقی از هم متمایز شوند. سایر جنبه های موسیقی مانند شدت و ریتمم نیز در درک موسیقی نقش دارند اما درجه اهمیت آن ها کمتر است.
قبل از ورود به مبحث اصلی لازم اسن ابتدا تعریفی از اصطلاعات کلیدی موسیقی داشته باشیم. نت یا نغمه عبارت است از الفبای موسیقی. هفت نت اصلی برای نوشتن اصوات در موسیقی وجود دارد. لحن سیر خطی موسیقی است که از تعدادی نت متوالی تشکیل شده و در ساده ترین حالت وابسته به دو عامل زیر و بمی و دیرش صدا است. آکورد عبارتند است از تعدادی (معمولا 3 یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت همزمان شنیده می شوند. نهایتا گام، تعدادی نت است که با نظمی مشخص به صورت متوالی، پشت سرهم قرار می گیرند.
زیر و بمی
زیر و بمی صداها با بسامد نوسان های آن تعیین می شود. هر چه نوسان تندتر، صدا زیرتر و هرچه کندتر باشد صدا بم تر خواهد بود. بسامد نوسان بر حسب سیکل در ثانیه سنجیده می شود. صدایی که دارای زیر و بمی یا ارتفاع معین باشد، صدای موسیقایی یا تون نامیده می شود. نوسان های یک صدا موسیقایی، دقیق است و در فواصل زمانی منظم و یکسان به گوش می رسند. 
دو صدای موسیقایی معمولا هنگامی متمایز به گوش می رسند که زیر و بمی آنها متفاوت می باشد. تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقایی، فاصله نامیده می شود. زمانی که فاصله ی میان دو صدا، به اندازه ی یک اکتاو باشد، آن دو کیفیتی بسیار مشابه خواهند داشت. در این حالت، بسامد صدای زیرتر دو برابر دیگری می باشد. هنگامی که دو صدا با فاصله ی یک اکتاو همزمان به صدا در آیند، چنان در هم می آمیزند که به نظر می رسد در قالب صدایی واحد، ادغام شده اند. فاصله ی یک اکتاو در موسیقی دارای اهمیت است.
زیر و بمی غالبا در مورد امواج صوتی دوره ای معنا دارد. در حوزه ی بسامدی، دوره ی صوت، توسط طیف هارمونیک ها (ضرایب صحیح بسامد اصلی) نشان داده می شود. در حوزه ی زمان، دوره ی صوت توسط تابع خود همبستگی امواج تعیین می شود. این تابع مجموعه ای از قله های منظم را در زمان نشان می دهد که فواصل میان قله، مضربی از دوره ی صوت است. اطلاعات حوزه ی بسامدی و زمانی، در حلزون بازنمایی می شوند. مشخصات صافی که در حلزون اتفاق می افتد باعث ایجاد نقشه ی تونوتوپیک می شود که صداها را بر اساس محتوای بسامدی آن تجزیه می کند. این نقشه ی بسامدی در حلزون در طول مسیر شنوایی تا قشر شنوایی اولیه، تا اندازه ای حفظ می شود. اطلاعات دوره ی صوت در حوزه ی زمانی به صورت قفل فازی پتانسیل عمل نورون ها ایجاد می شود. دقت قفل فازی در هر مرحله از راه های مسیر صعودی شنوایی، کمتر می شود. مطالعات اخیر نشان دادند که نورون های قشری بعد از قشر شنوایی اولیه، نسبت به زیر و بمی کوک شده اند. همچنین مطالعات نشان دادند که نورون هایی وجود دارند که صرفا به بسامد پایه ی اصوات پیچیده حساس هستند.

منبع :

https://tehransafir.com/

 

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

xهنگامی که کودکی با کم شنوایی متولد می شود تهیه ی فروش سمعک استارکی زودهنگام سمعک به منظور افزایش مهارت شنیداری کودک و یادگیری مهارتهای زبانی امری ضروری است.شواهد نشان می دهد که سمعکها بهتر است که قبل از سن 6 ماهگی تهیه شوند.برای اینکه سمعکها به شکل مطلوبی تنظیم شوند باید آستانه ها برای هر گوش تا حد امکان به شکل دقیق و جداگانه بدست آید.اینکه از چه تبدیلاتی برای تفسیر آستانه های شنوایی کودکان استفاده می شودزیاد مهم نیست چرا که اندازه ی کوچک کانال گوش بچه ها تفسیر آستانه های شنوایی را دشوار می کند.بیان کردن آستانه ها به صورت db spl به جای db hl می تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند همچنین می توانیم از روش معادل سازی آستانه ها با آستانه های بزرکسالان نیز استفاده کنیم.
استفاده از سمعکهای BTE همراه با قالب نرم در کودکان تا 8 سالگی بهترین نوع فالب است.این سمعکها باید دارای ویژگیهایی باشند که کودک را قادر سازند که بهترین سیگنال ممکن را دریافت کند به همین دلیل بهتر است که از وسایل کمک ارتباطی مثل سیستم fm درون سمعکهای آنها استفاده کنیم تا در مواقع مورد نیاز از آنها استفاده کنند.تجهیزات wireless استفاده شده در سمعک باید قادر باشند تا صداهای لوکال را تا حد امکان کاهش دهند.
میزان تقویت مطلوبی که باید برای کودکان تجویز شود امری بحث برانگیز است.هیچ شکی وجود ندارد که برای انجام مکالمات به طور موثر  در زمان کودکی کودکان باید از نسبت سیگنال به نویز بیشتری در مقایسه با بزرگسالان برخوردار شوند.برای به دست آوردن میزان بهره ی مطلوب در کودکان به کوپلری با حجم کمتر نسبت به بزرگسالان نیازمندیم چرا که حجم کانال گوش آنها کمتر است.بهترین روش برای بدست آوردن بهره در کودکان استفاده از تفاوت میان اندازهی گوش واقعی و بهره ای است که از طریق کوپلر بدست می آید.
فیتینگ سمعکها با استفاده از آزمونهای گفتاری(برای کودکان بالای سه سال)،روش جفتی-مقایسه ای(برای کودکان بالای 6 سال) و همچنین با گزارشات سابجکتیو دریافتی از سوی والدین کودکان و یا معلم های آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.ماکسیمم خروجی تجویزی در سمعکها برای کودکان باید از طریق مشاهده ی واکنش کودکان هنگام دریافت اصوات با شدت بالا ارزیابی شود و در کودکان بالای 6 سال از طریق ارزیابی میزان بلندی اصوات دریافتی این کار صورت می گیرد.
تقویت موثر برای کودکان بدون حمایت و پیگیری والدین امکان پذیر نیست.بنابراین اودیولوژیست باید راههای مختلف حمایت و سازگاری با  شیوهای جدید را  به والدین بیاموزد. یکی از راههای ارائه ی خدمات توانبخشی مداوم ایجاد سرویسهای فعال پیرامون هدف مورد نظر است که از ملحق شدن والدین و اودیولوژیست تشکیل می شود(و همچنین کودک زمانی که به اندازهی کافی بزرگ شد.).
اطلاعاتی که باید در اختیار والدین قرار بگیرد شامل جنبه های حفاظتی در زمینه های تقویت و کم شنوایی است.برخی دیگر از جنبه های دیگر حفاظتی وسایل کمک شنیداری عبارت است ازقورت دادن باتری،در معرض نویز بالا قرار گرفتن،ضربه های فیزیکی و دریافت نکردن صداهای هشداردهنده در صورت عدم عملکرد صحیح سمعک.
این فصل اطلاعاتی را درباره ی تقویت در کودکان به خصوص نوزادان در اختیار ما قرار می دهد ولی اینکه این اطلاعات را به طور کامل به ما بدهد امکان پذیر نیست سایر اطلاعاتی که درمورد فیتینگ سمعک در سایر فصل ها آمده است می تواند در مورد کودکان نیز مفید واقع شود. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد اختلالات شنوایی کودکان خواننده باید به منابع کاملی که در زیر آمده است 

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%da%a9%db%8c/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

برای تمام گروه های مسن مشاهده شد که شکارچیان دارای شنوایی بدتری فروش سمعک استارکی نسبت به گروه کنترل برای تمام فرکانس های kHz 8-3 بودند. علاوه بر این سطوح شنوایی در گوش چپ بطور قابل توجهی بدتر از گوش راست بود.
شکل 9-18 سطوح متوسط شنوایی را برای گوش چپ شکارچیان و نمونه های کنترل بین 49-40 سال نشان می دهد.هرچند که هردو گروه یک « شکاف یا ناچ » را در ادیوگرام در kHz 6 را نشان می دهند اما سطوح متوسط شنوایی شکارچیان در 3 ، 4 و 6 کیلوهرتز (kHz) در حدود dB 35 بدتر از نمونه های کنترل بود.
2)    تقریباً تمام مطالعات کاهش شنوایی در گروه های شکارچیان یک الگوی نامتقارن از کاهش شنوایی با آستانه هایی برای گوش دگرسو (مقابل) نسبت به موقعیت اسلحه که در حدود dB 15 برای محرک های فرکانس بالا (kHz8-3) نسبت به گوش هم سو با اسلحه ضعیف تر است و تا dB30 برای تیراندازی های متوالی افزایش می یابد را نشان می دهد. این امر به این دلیل است که سر یک سایه ی صوتی (اکوستیک) برای گوشی که به اسلحه نزدیکتر است ایجاد می کند. یک شکارچی در حالت شلیک یک تفنگ که بر روی شانه راست تکیه داده شده سر را برای مشاهده ی اسلحه به سمت راست کج خواهد کرد که باعث می شود گوش چپ بطور بارزتر و واضح تری در برابر منبع صدای برخاسته از انتهای لوله ی تفنگ قرار بگیرد.
3)    بسیاری از بیماران شما دارای یک تاریخچه ی تیراندازی هستند.بررسی های انجام شده در رابطه با شکار و تیراندازی در میان کارگران صنعتی نشان داد که حداقل %50 از کارگران مرد گاه به گاه درگیر فعالیت های تیراندازی هستند. در یک مطالعه گروهی - مقطعی از استفاده ی تفریحی از اسلحه در ساکنین Beaver Dam در ویسکونین تاریخچه ی مثبتی برای شکار و تیراندازی به هدف در %75 از مردان و %11 از زنان ساکن منطقه بدست آمد.
منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%da%a9%db%8c/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک