دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانش فرد از قواعد و واژگان یک زبان در کنار هم  توانش زبانی وی را تشکیل می دهند. در اینجا را کلیک کنید فصل اول فرق بین توانش و عملکرد زبانی (performance) را دریافتیم. عملکرد زبانی به مکانیزم های پردازشی زبان گفته می شود که مسئول فراگیری و کاربرد دانش زبانی هستند. تمرکز این کتاب بر عملکرد زبان است. اما درک درست از نحوه فراگیری، تولید و فهم زبان بدون وجود دانش پایه ای از آنچه در ظرفیت توانش وجود دارد امکان پذیر نیست. در این فصل اجزای توانش زبانی و همچنین عوامل و واحد های مسئول تعیین درستی ترکیب صداها، کلمات و عبارات مرورخواهد شد. در این فصل به این سوال می پردازیم که چگونه این دانش زبانی به طور آگاهانه در دسترس است. در نهایت محتوا و ساختمان واژگان بررسی خواهد شد.
آنچه در ادامه می‌آید به هیچ وجه مرور جامعی از بازنمایی زبانی نیست. هدف ما این است که توضیح دهیم چگونه گرامر و واژگان سازماندهی می شوند و اینکه واحد های این سازماندهی چه هستند. به این ترتیب شما آگاهی زبانی کافی خواهید داشت تا اطلاعات مربوط به روانشناسی زبان را که در فصل های بعدی مطرح می شوند بهتر دریافت کنید. بسیاری از مثال هایی که در این فصل مطرح شده در ادامه ی کتاب دوباره طرح خواهند شد. در این فصل راجع به معنی شناسی (semantics) - قواعد حاکم بر معانی داخل جملات- بحث نخواهد شد زیرا در ادامه کتاب مطالب چندانی در ارتباط با معنی شناسی مطرح نشده است. برخی جنبه های معنی شناسی واژگانی (lexical semantics) در این فصل مطرح می شود. در مورد کاربرد شناسی (Pragmatics) - قوانین حاکم بر کاربرد جملات در بافت های خاص که بخشی از موضوع توانش اجتماعی است- در فصل 8 بحث خواهد شد.
•    جهان شمول بودن زبان انسان
در فصل قبل گفتیم که به نظر می رسد تمامی زبان های بشری از یک قالب واحد برش خورده اند. هرچند در حال حاضر هزاران زبان در دنیا مورد استفاده است، به هزاران زبان در گذشته صحبت می شده و در آینده به هزاران زبان صحبت خواهد شد ولی زبان های مختلف عمیقا به یکدیگر شباهت دارند. اگر شما برای فراگیری یک زبان جدید تلاش می کنید ممکن است به راحتی این شباهت ها را باور نکنید. ممکن است فکر کنید که تفاوت های آنها بسیار بیشتر از شباهت های آنهاست. این درست است که هر زبان برای ترکیب صداها و تولید واژگان، ساخت عبارات از واژه ها و تولید جملات از عبارات روش های مخصوص به خودش را دارد. حتی ساختار کلمات در زبان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، این واقعیت را در نظر بگیرید که به پنج زائده ای که به انتهای بازوی شما متصل است در زبان انگلیسی hand گفته می شود و در اسپانیایی mano. این دو واژه خصوصیات بسیار متفاوتی دارند. mano از نظر گرامری مونث است و بنابراین حرف تعریف مونث la یا una به آن اختصاص می یابد و صفت هایی که به آن اختصاص می یابند باید به فرم مونث باشند. در حالی که hand از نظر گرامری فاقد جنسیت است. علاوه بر این، ساختار هجایی hand که در انگلیسی بسیار رایج است در اسپانیایی وجود ندارد و ممکن نیست.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

چشم انداز تاریخی :
سروصدایی که می تواند در کیفیت زندگی اثر داشته باشد برای قرن های متمادی اینجا را کلیک کنید شناخته شده است. درواقع،اولین قانون سروصدای اجتماعی،کالسکه سواری را در رم به ساعات روشنایی روز محدود کرده بود زیرا سروصدای چرخ های آهنی در برخورد با سنگفرش خیابان ها ساکنین شهر را آزار می داد.قانون دیگری،در حدود 600 سال پیش از میلاد،نگهداری از خروس ها را در یک شهر ثروتمند ایتالیایی قدغن کرده بود زیرا ساکنین شهر دوست داشتند که تا دیروقت بخوابند.اما این حقیقت که مواجهه با سروصدا می توانست موجب کاهش دائمی و چشمگیری در شنوایی شود،بطورکلی تا دهه 1700 تشخیص داده شده بود و در آن زمان متوجه شدند،افرادی که بعنوان آهنگر به ظروف و جام های مسی چکش می زنند،شنوایی خود را در سنین پایین،بخاطر سروصدای زیاد از دست می دهند )« گوش ها بوسیله صداهای بلند و دائمی آسیب می بینند » (Ramazzini,1700;Franco,1999 در دهه ی 1800،اصطلاح Boilermaker’s Deafness (کری سازندگان دیگ بخار) برای مشخصات کاهش (صدمات) شنوایی تجربه شده توسط آهنگرها و کسانیکه در کارخانه های دیگ بخارسازی برای چکش زنی به فلزات در تمام طول کار استخدام می شدند استفاده می شده است.یکی از مطالعات اولیه توسط هابرمن (1890) انجام شد کسی که تغییرات آناتومی در گوش داخلی یک سازنده ی دیگ بخار را که بعلت نشنیدن صدای قطار،زیرگرفته شده ،بررسی کرده است.
انقلاب صنعتی در اواخر دهه ی 1800 باعث تولید منابع اضافی سروصدای زیاد برای کارگران گردید و این بدلیل پیشرفت قدرت،در ابتدا بوسیله ی بخار و بعدها توسط الکتریسیته برای افزایش بازدهی ماشین آلات بود.یک محصول جانبی شوم قدرت،سروصدای مرتبط با فرآیندهای صنعتی است. همزمان با آغاز انقلاب صنعتی، درک جدیدی از ساختار گوش داخلی توسط توضیحات کورتی (Corti) ارائه شد که در مورد اندامی بود که اکنون نام او را یدک می کشد (Corti, 1851) و همینطور تئوری های مهمی در رابطه با شنوایی مثل تئوری هایی که توسطVon Helmholtz  (1863) پیشنهاد گردید،با وجود اینکه،پیشرفت های زیادی در درک ما از چگونگی عملکرد گوش در طول قرن بعدی بوجود آمد،اما پیشرفت های اندکی از درک ما در رابطه با چگونگی آسیب گوش و شنوایی توسط سروصدا بدست آمد.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

              گسیل های صوتی گوش از کجا منشا می گیرند؟ 
                 منشا دقیق OAE   قابل بحث است یا جای تردید دارد . فشار صدای OAE سمعک تهران صفیر که قابل تشخیص باشد توسط ارتعاشات کوچک پرده ی گوش (غشای پایه ) تولید می شود . برای مثال ، فقط nm10 نوسان پرده ی گوش (تقریبا معادل ضخامت یک اتم هیدروژن ) می تواند یک شدت db spl 34 برای  OAE   ایجاد کند . برای درک چگونگی تولید OAE  ها ، ما نیاز به بررسی برخی از اصول میکرومکانیسم های حلزون داریم . حرکت سیالات در سراسر قسمت حلزون (اسکالا وستیبولی و اسکالا تیمپانی ) غشای پایه را جا به جامی کند اما فقط بخشی از غشای پایه است که با ارتعاش گام های ارتعاشی تنظیم می شود . ( فصل 9 را ببینید) . یادآور می شود که Von Bekesy  به صورت اساسی یا بنیادی ثابت کرد که غشای پایه نزدیک پایه حلزون سخت بوده و در نزدیکی راس سختی کمی (بیشتر نرم)دارد  . بنابراین ، نزدیک پایه ( جایی که سختی بالا است ) ، سختی بردار ( برآیند) ارتعاش را معین می کند . نزدیک راس (جایی که سختی پایین تر است ) جرم و نیروی اینرسی عمل کننده بر سیستم ارتعاش را محدود می کنند .  از آن جایی که سیستم محدودکننده ی سختی همیشه قبل از سیستم محدود کنندهی جرم شروع به حرکت می کند ، مناطق پایه ای نخست تحت تابع مناطق راسی ( که بیشتر محدود کننده ی جرم هستند ) حرکت خواهند کرد. این به این معنی است که اختلاف فشار در سراسر قسمت حلزون باعث ایجاد یک موج متقاطع انحرافی می شود که حلزون را travel up  می کند . ( از پایه تا راس ) . جا به جایی هایی که شامل صدای مایعات حلزون برای تولید یک موج مسافر پیش روند بر روی غشا پایه( از پایه به راس ) باشند، با سختی و جرم غشای پایه مرتبط است . جا به جای حداکثر غشای پایه مکانی است برای فرکانس محرک داده شده نیروی اینرسی معادل یا برابر و لغو نیروی الاستیک ذخیره شده که تشدید شده است . از آن جایی که غشای پایه با فرکانس افزایش می یابد ، مکانی در طول غشای پایه یعنی جایی که قله ی موج مسافررخ می دهد به عنوان تابعی از راه دور در طول غشای پایه عمل می کند ( شکل 3 – 13 را ببینید ). امواج مسافر هم توسط صداهایی با فرکانس بالا که دامنه جا به جایی حداکثر نزدیک پیچ پایه دارند تولید می شوند و هم توسط صداهای با فرکانس کم که حداکثر جا به جایی  را در نزدیکی راس حلزون به وجود می آورند تولید می شوند .  پوشش موج مسافر باشدت تحریکی که مرتبط با اندام کورتی است به عنوان تابع فاصله در امتداد طول حلزون مطابقت می کند . حرکت غشای پایه به حرکتسیال در سراسر موهای حسی سلول مویی تبدیل شده که منجر به تحریک سلول های گیرنده و پس از آن تحریک عصبی می شود . نوک قله ی موج مسافر توسط مکانیسم های فعالیکه مرتبط با حرکت سلول مویی خارجی است به دست می آید 

منبع:

https://tehransafir.com

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

تعدادی عوامل موثرکه در ایجاد کم شنوایی اینجا را کلیک کنید وابسته به سن مداخله می کنند پیشنهادشده است. این 
عوامل شامل فاکتورهای بیولوژیکی وژنتیکی، قرارگیری درمعرض نویز، برخورد با عوامل 
اتوتوکسیک وبرخی وضعیت های پزشکی می باشند. مواردی ازقبیل آتروفی ارگان کورتی ویا 
استریاوسکولاریس، کاهش نورون های حلزونی، کاهش عروق خونی وتحلیل سایرساختارها ممکن 
است منجربه کم شنوایی بادرجات واشکال مختلف شود. تمایزگفتار ضعیف به خصوص درحضور 
نویز زمینه ازعلائم معمول است. برخی افراد به علت های ژنتیکی درطول زندگی شان به کم شنوایی 
مبتلا می شوند درحالیکه سایرافراد ممکن است به علت قرارگیری طولانی مدت درمعرض نویزهای 
محیطی، کاری وتفریحی دچارکم شنوایی شوند. علاوه براین برخی افراد ممکن است به علت 
مصرف داروهای اتوتوکسیک، یادراثربیماری ها یا اختلالات گوش ویابه علت ترومای گوش 
نیزدچارآسیب شنوایی شوند.صرف نظرازعلت کم شنوایی، احتمال اینکه تغییرات گوش داخلی منجر 
به ایجاد کم شنوایی های دائمی برگشت ناپذیرباروش های دارویی یاجراحی شود، وجود دارد. 
علاوه براین عوامل ژنتیکی یابیولوژیکی، عوامل دیگری که عوامل غیرشنیداری نامیده می شوند 
(مثل سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خصوصیات فردی) مواردی هستند که روی 
اثرفردی کم شنوایی تاثیرمی گذارند. زمانی که کم شنوایی باعث مشکلات ارتباطی شود، به طور 
بالقوه کیفیت زندگی راکاهش می دهد. این کم شنوایی به خصوص در درجات شدید تاعمیق ممکن 
است تاثیرمخرب ووسیعی روی سلامت جسمی، آسایش عاطفی وروانی، حدت ذهنی ارتباط 
اجتماعی، روابط خانوادگی، عزت نفس وروی عملکرد کاری یا استخدام افراد داشته باشد. این نتایج 
منفی کم شنوایی روی کیفیت زندگی ممکن است باکاربرد موفق پروتزهای شنوایی (مثل سمعک، 
تجهیزات قابل کاشت و وسایل کمک شنیداری) وشرکت دربرنامه های توانبخشی (AR) کاهش یابند. 
مدیریت موفق کم شنوایی به طورقابل توجهی به خودکفایی درزندگی روزمره بستگی دارد. برنامه 
های AR ویژه بزرگسالان، جهت وآموزش به منظورتسهیل ارتباط کارآمد وموثر رافراهم می کند. به 
طورمعمول این برنامه ها شامل تشخیص وارزیابی مشکلات شنوایی، غربالگری بینایی، مشاوره 
وارجاع می باشد. این برنامه ها به شرکت کنندگان کمک می کنند تااطلاعاتی درمورد کم شنوایی 
وروش های درمانی دارویی، جراحی ویادرمان های پروتزی برای رفع مشکلات شنوایی کسب کنند. 
برنامه های AR بواسطه مصاحبه های جامع وارزیابی بیمار، به کاربران سمعک های حسی کمک 
می کنند که به طورمطلوب ازآنها استفاده کنند وهم چنین درافزایش مهارت های ارتباطی وایجاد یک 
برنامه مستقل مدیریت کم شنوایی توسط خودفرد کمک کننده اند. 

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

اثر تداوم شنیداری
چنانچه در حال گوش دادن به صدای موسیقی یا هر صدای دیگری باشیم دکتر ولدبیگی و نویز زمینه، صداهای اصلی را پوشش دهد، همچنان صدا را به صورت پیوسته خواهیم شنید. شنوندگان استفاده ی پیچیده ای از اطلاعات زمینه ای، به منظور بازسازی اصوات پوشش یافته می کنند. برای اثبات این قضیه، یک لحن خاص به شنوندگان ارائه می شود که تون های مشخصی از آن با برست های نویز شدید جایگزین شده اند. شنوندگان تون های پوشش یافته را می شنوند بخصوص اگر تون های پوشش یافته از طریق محتوای موسیقی قابل پیش بینی باشند.
گروه بندی اصوات متوالی
در توالی تون ها، دستگاه شنوایی ارتباط بین تون ها ا استخراج کرده و از این ارتباط به عنوان کلیدهای طبقه بندی استفاده می کند. گروه بندی می تواند براساس زیر و بمی باشد. بر این اساس وقتی دو تون متوالی تفاوت زیر و بمی زیادی داشته باشند، شنوندگان دو لحن مجزا و موازی درک می کنند که یکی مربوط به بسامد بالا و دیگری مربوط به بسامد پایین است. اگر دو لحن دارای زیر و بمی یکسانی باشند، دو لحن به سختی از هم تمیز داده می شوند. گروه بندی می تواند براساس تمبر نیز باشد. وقتی به موسیقی گوش می دهیم می توانیم صداهایی که دارای تمبر یکسانی هستند از صداهایی که تمبر غیریکسان دارند تمیز دهیم. وقتی چند ابزار موسیقی با هم نواخته می شوند، گروه بندی براساس تمبر است حتی اگر ابزارهای مختلف دارای زیر و بمی متفاوت باشند.
گروه بندی اصوات موسیقی براساس ترجیح زمانی نیز امکانپذیر است. هنگامیکه توالی تون، حاوی فواصل مکث باشد، شنونده گروه بندی ادراکی را بر اساس مکث ها انجام می دهد. مکث ها نوعی ارتباط زمانی هستند. این اثر به قدری مهم است که گروه بندی های ادراکی قبلی را حذف می کند. اگر در توالی تون ها، مکثی وجود نداشته باشد، گروه بندی براساس زیر و بمی است. اگر مکث ها در توالی، مطابق با زیر و بمی نباشند، گروه بندی با ترجیح زمانی انجام می شود اما تناقض میان ساختار زیر و بمی و مکث ها، باعث سخت تر شدن ادراک می شود.
مدل درک موسیقی 
دراین مبحث به مدل درک موسیقی که توسط کولچ و سیبل در سال 2005 مططرح شده است، می پردازیم. در این مدل درک موسیقی توسط بخش های مختلفی انجام می پذیرد. در زیر خلاصه ای از عملکرد این بخش ها ارایه می شود. درک موسیقی با رمزگشایی اطلاعات اکوستیکی شروع می شود. اطلاعات اکوستیکی در حلزون به پیام عصبی تبدیل می شود و به ساقه ی مغز منتقل می شود. در ساقه مغز ویژگی هایی مانند زیر و بلندی، تمبر، بلندی، و تفاوت های بین دو گوشی رمزگشایی می شود.
هسته ی حلزونی پشتی اطلاعاتی را مستقیما به تشکیلات مشبک می فرستد. به همین دلیل اصوات بلند با شروع ناگهانی، منجر به رفلکس استارتل (یکه خوردن) می شود. این مسیر عصبی ممکن است در انگیزه و علاقه ی ما برای حرکات بدنی متناسب با ریتم موسیقی نقش داشته باشد. پس از آن اطلاعات از تالاموس به قشر شنوایی می رسد. البته مجموعه ای از اطلاعات از تالاموس به آمیگدال و قشر medial orbitofrontal می رود.
مسیر شنوایی شامل مسیر پایین به بالا و مسیر بالا به پایین است. بطور مثال هسته های پشتی کولیکولوس تحتانی بیشتر اطلاعات نزولی را از سایر مناطق قشر شنوایی دریافت می کنند. اطلاعات ABR و FFR نشان می دهد رمزگذاری زیر و بمی در ساقه ی مغز شنوایی رخ می دهد. آموزش موسیقی در رمزگذاری ویژگی های اکوستیکی نقش موثری دارد که در پتانسیل های شنوایی ساقه مغز (ABR و FFR) بازنمایی پیدا می کند.

منبع :

https://tehransafir.com

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

استفاده از سیستم بای کراس تنها فایده ی کمی در از بین بردن فیدبک داشته است،زیرا اطلاعات بیشتر یکی از دو میکروفون نزدیک کانال گوش،صدای تقویت شده را دریافت می کند و فقط آن هم برای سمعک های مرسوم است (حداکثر بهره فرکانس های بالا بدون فیدبک از سمت جلو،در حدود5دسی بل بالاتر از سمعک مرسوم خواهد بود زیرا میکروفون ماهواره ای بدون خطر افزایش فیدبک،به کل بهره اضافه خواهد کرد).
کاندیداتوری سمعک های بای کراس
اگر بیماران کم شنوایی دو طرفه غیر قرینه داشته باشند،می توانند ازسمعک بای کراس استفاده کنند،همانطور زمانیکه گوش ضعیفتر میزان بالایی افت شنوایی دارد که دیگر نمی تواند از سمعک استفاده کند و یا جایی که تقویت گوش ضعیف تر بر توانایی تشخیص گفتار،اثر معکوس بگذارد.
 
فرآیند فیتینگ سمعک بای کراس
فیتینگ سمعک بای کراس،ترکیبی از فیتینگ سمعک یکطرفه مرسوم و فیتینگ یک سمعک کراس است.میکروفون ماهواره ای همان حساسیت میکروفون در سمعک را داراست(به طور معمول در بدنه است.)،تعادل حساسیتی ضروری بین دو طرف سر،بدون هر اقدامی از سوی پزشک(شنوایی شناس)،به دست می آید.
پاسخ بهره فرکانسی ضروری سمعک ها،می تواند که مشابه سمعک یکطرفه با استفاده از افت شنوایی گوش بهتر به عنوان مبنا،تجویز گردد. هیچ کار اضافه ای (No Allowance) نباید در تجویز شنیدن از راه دو گوشی اعمال گردد.پاسخ بایستی همراه با هر دو میکروفون هم مکان و قرارگیری اسپیکر بطور مستقیم جلوی فرد ،تایید گردد (بدست بیاید).میانگین فرکانسی کل سمعک بای کراس،حداکثر حساسیت را برای وقایع صوتی از سمت جلو دارد.برای منبع در جهت های دیگر ممکن است،بهره گوش واقعی ممکن است،قله های واضح و مشخص تیزی را نشان دهد،زیرا اثرات افزایشی یا کاهشی (حذفی) مربوط به اوایل تر است. بایستی بهره گوش واقعی فقط برای صفر درجه اندازه گیری شود و به طور خاص مهم است که سطوح بازتاب(انعکاس) نزدیک بیمار نباشد. اگر این عمل موفقیت آمیز نباشد،بایستی پاسخ بیمار با قطع میکروفون ماهواره ای بدست بیاید(تایید شود).

منبع:

https://tehransafir.com/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰


علائم TTS شامل پیرگوشی، احساس پربودن یا فشار در گوش و احساس صحبت کردن این لینک با صدای خفه یا آهسته می باشد. (Clark & Bohne,1999)اکثر مردم بعضی یا تمام این علائم را بعد از شنیدن موسیقی با صدای بلند چه بصورت زنده یا از طریق هدفون،شرکت در فعالیت های پرسروصدا مثل شلیک با اسلحه ی گرم،یا شرکت در وقایع ورزشی تجربه کرده اند. (Clark,1992) خوشبختانه مثل TTS، خودبخود، علائم معمولاً درمدت یک روز فروکش می کند.
برای مواجهه هایی که تولید TTSهای بزرگ می کنن،تغییر ماکزیمم به اندازه نیم اوکتا و بزرگتر از فرکانس مواجهه دیده می شود : TTSهای مشاهده شده بعد از مواجهه با شدت کمتر که تنها TTS کوچک ایجاد می کند،تمایل به نشان دادن نقاط ماکزیمم در فرکانس مواجهه (فرکانس تماس) دارند. هرچند که تغییر « نیم اوکتاوی » از نوشته های Davis و همکارانش مشخص شده است برای توضیح چرایی وقوع آن،می بایست منتظر پیشرفت هایی در درک مکانیک حلزون گوش می ماند. در سطوح پایین تر تحریک صدا،واکنش غشای پایه (قاعده ای)،ترکیب مکانیک غیرفعال و فرآیندهای فعال کمپلکس سلول مویی خارجی می باشد.مواجهه ها (تماس ها) یی که تنها تولید TTS های کوچک می کنند،مربوط به آسیب هایی در مکانیزم فیدبک فعالOHC ها می باشد.در مقابل،مواجهه های سطح بالا بطورکامل،فرآیند فعال را حذف کرده و واکنش حلزون گوش تنها بوسیله مکانیک غیرفعال مشخص می شود.پاسخ مکانیکی غیرفعال (منفعل) حداکثر نیم اوکتاو بزرگتر از فرکانس تماس می باشد.همانطورکه حساسیت شنوایی بازیابی می شود،تغییر آستانه ماکزیمم،به سمت فرکانس مواجهه بازمی گردد.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

دمپرهای fused mesh
برای کاهش قله های تیز تشدید شده در فرکانس رزونانس،چندین اینجا را کلیک کنید نوع مختلف از دمپرها معرفی شده اند.دمپینگ به استفاده کننده از سمعک این امکان را میدهد که درجه vc را با احتمال فیدبک کمتر،افزایش دهد.بنابراین امکان دستیابی به بهره و خروجی فابل استفاده بیشتری را فراهم میکند.بعلاوه کاهش بهره در فرکانس 1000hz پوشش درحال افزایش را کاهش میدهد وبنابراین درک کلمه در نویز را بهبود میبخشد.این قله ها برای ما مطلوب نیستند.زیرا کیفیت صوت را کاهش میدهند،گذرا هستند و ممکن است باعث شوند که خروجی از سطح ناراحتی(LDL)  فرد بیشتر شود.
دانش الکترونیک دمپرهای fused mesh را برای کاهش بهره و خروجی جهت دستیابی به سطوح قابل قبول و پاسخ فرکانسی هموار عرضه کرده است.دمپر fused mesh یک صفحه پلاستیکی ریز است که با یک صفحه فولادی ضد زنگ و یک بست فلزی 2 در 2.5 میلی متری در محلش قرار داده میشود.
دمپر رزیستانس آکوستیک خالص و رئاکتانس جزیی ایجاد میکند و بنابراین ناحیه فرکانس بالای پاسخ فرکانسی را کاهش نمیدهد.این یکی از مشکلات استفاده شده برای دمپینگ بود.دمپرهای Knowles electronics طوری طراحی شده بود که به راحتی داخل تیوب no.13 با قطر داخلی 1.93 mm قرار بگیرداین دمپرها با 5 مقاومت مختلف Ω4700،3300،2200،1500،680 موجود بودند که به ترتیب با رنگ های سفید،سبز،قرمز،نارنجی و زرد کدگذاری شده بودند.
این دمپرها امکان خروجی فرکانس بالای بیشتر و پاسخ فرکانسی نرمتری را فراهم می کنند.شکل 2-2 هموارسازی پاسخ فرکانسی و میرایی بیشتر فرکانس های پایین را با اضافه کردن دمپرهای 3300Ω،1500،680به قالب نشان میدهد.از شکل 2-2 میتوان فهمید که دمپر 3300 اهم خروجی را در فرکانس 4000hz کاهش میدهد که بسته به میزان کم شنوایی در این ناحیه فرکانسی میتواند برای برای فرد نامطلوب باشد.
در حال حاضر رایجترین محل قرارگیری دمپر در نوک هوک است.قرار دادن دمپر در نقاط دورتری در مسیر انتقال صوت ،توانایی آن را برای تعدیل قله ها افزایش میدهد البته این کار باعث میشود احتمال مسدود شدن دمپر با رطوبت یا دبریها افزایش یابد.اگر بیماری بگوید که سمعک پشت گوشیش کار نمیکند باید اولین اقدام برداشتن هوک باشد (بعد از چک  کردن باطری).اگر سمعک فیدبک تولید میکند،دمپر مسدود شده است.قلاب را با یک دمپر جدید جایگزین کنید و در نهایت بیمار از اینکه مشکلش حل شده راضی خواهد بود.
تاثیرگذاری دمپرها با چگالی مواد و شماره و محل قرارگیریشان تعیین میشود.killion در سال 1988 به منظور کاهش بهره و خروجی تا حدود 15db و فراهم نمودن یک پاسخ فرکانسی نرمتر،استفاده از دو دمپر fused mesh را که یکی از آن ها در نوک هوک و دیگری در انتهای باریک شده قرار میگیرد را توصیه کرد.
اگر در آنالیز الکتروآکوستیکی یک سمعک پشت گوشی،امواج رزونانسی ظاهر نشوند احتمالا سازنده از دمپینگ استفاده کرده است.قرار دادن دمپرهای اضافی به میزان بیشتری بهره و خروجی سمعک را کاهش میدهند.
Briskley گزارش نمود که دمپر 680Ω میانگین حداکثر بهره و SSPL90 را ،3db کاهش میدهد.چهار دمپر باقیمانده به ترتیب ،بهره و خروجی را 4,5,6,9 db کاهش میدهند.teder عنوان نمود که با کاهش پیک در فرکانس رزونانس،ادیولوژیست میتواند هدروم و خروجی سمعک را افزایش دهد و محدوده ی تقویت خطی را بسط دهد.teder گزارش نمود که وقتی صداهای با شدت بالا مثل صدای بهم خوردن ظرفها و بوق ماشین ها در فرکانس پیک رخ میدهند،قله در منحنی sspl میتواند باعث تاثیر بسط صدا شود.این صداها توسط خروجی محدود میشوند اما شدت آنها بالاتر از باقی مانده منحنی خروجی است که خطی است.
سایر دمپرها
دمپر ستاره ایی از سیلیکون قابل انعطاف ساخته میشود و امکان تخلیه رطوبت را فراهم میکند و بدین ترتیب از انباشته شدن آن جلوگیری میکند.این دمپر مقداری بهره در فرکانس 2700hz برای جبران فقدان رزونانس کانال گوش فراهم میکند.دمپر ستاره ایی برای طولهای مختلف برش داده میشود و باید اندازه گیری های الکتروآکوستیک برای اطمینان از اعمال تاثیر مورد نظر دمپر انجام گیرد.

دمپر در محصولات مرسوم
امروزه انواع مختلفی از دمپره در سمعک های مرسوم در دسترس هستند که پیک را در حدود فرکانس 2Khz کاهش میدهند.از یک تولیدکننده،این دمپرها شامل یک دمپر سفید است که خروجی را درحدود3.5db کاهش میدهد،دمپر سبز،7.8db و دمپر قرمز خروجی را 10dbکاهش میدهد.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

هنگام آغاز تجربه مشکلات شنوایی توسط بیماران، وبسایت اجتناب روانی یک عکس العمل طبیعی است. 
بیماران ممکن است برای "فکرکردن درمورد آن" تاخیرکنند چون آنهاهنوز کمی می شنوند، وهیچ 
دردی وجود ندارد. آنها ممکن است توضیح آن راعادت های صحبت کردن ضعیف سایرافراد بیان 
کنند. باافزایش کم شنوایی، استرس نیزافزایش می یابد. استراتژی های مقابله ای اولیه نیزکارایی 
کمتری دارد.اولین ملاقات ادیولوژی بیماران، اولین مرحله برای آغازاقدام برای مشکل شنوایی می 
باشد.
قبول کم شنوایی
تاکنون، مراحلی که بیماران قبل ازمشاوره بایک ادیولوژیست انجام می دهند، رابررسی کردیم (یعنی 
جابجایی ازاجتناب به اقدام). بااین حال، شواهد تجربی پیشنهاد می کند که شایدتنها نیمی ازملاقات 
های اولیه ادیولوژی، توسط بیماران به دلیل درک خودشان ازمشکل شنوایی صورت می گیرد. اغلب 
همسرواعضای خانواده به  مشکلات ارتباطی توجه می کنند وبرای آزمایش بیماربه اواصرار می 
کنند. بیماران به طورقابل درک خشم خود را درباره این وضعیت بیان می کنند واحتمالانسبت به 
انگیزه ادیولوژیست برای کمک، بدگمان می شوند. باوجوداینکه این بیمار برای ملاقات مراجعه 
کرده، اما حقیقتا ادیولوژیست نمی تواند تازمانی که بیمارخودش مشکل شنوایی اش رابپذیرد، به 
اوکمک کند، یعنی اینکه نه تنها واقعیت دائمی وغیرقابل درمان بودن این مشکل سلامتی رابپذیرد، 
بلکه برای بهبود این وضعیت نیزتصمیم بگیرد. قبول مشکل شنوایی نیازمند درگیری فعال بیمار می 
باشد.
زمانی که ما دندان درد داریم، یا ماشین مان خراب می شود، یا لوله کشی منزلمان مسدود می شود، 
مابرای دریافت کمک تامل نمی کنیم؛ ماتلفن رابرمی داریم وسریعا بامتخصص این کارتماس می 
گیریم. چرا این مواردبا زمانی که مشکل وجود کم شنوایی می باشد، متفاوت است؟ نویسنده یک 
باراین سوال را ازیک گروه کاربران موفق سمعک پرسید، وآنها فقط چندلحظه درمورد آن فکر 
کردند. درنهایت یک نفرگفت که "درصورت وجودمشکل شنوایی، شماباید مسئولیت رابه عهده 
بگیرید". وی درادامه توضیح دادکه، درمثال های ابتدا، هرگاه مابرای حل مشکل تماس می گیریم، 
نقش ماغیرفعال (passive) است، متخصص مشکل راحل می کند ومابه طورفعال کاری دراین 
پروسه انجام نمی دهیم وتنها هزینه خدمت رادرپایان کارمی پردازیم. دراین مثال ها، مشکل به عنوان 
یک مشکل شخصی درک نشده است. بلکه مامصرف کننده کالاها یاخدمات هستیم وازمتخصص 
انتظارداریم که مشکل را رفع کند.

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%86/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک
  • ۰
  • ۰

کارایی بالینی پوسچروگرافی دینامیک خرید سمعک ویدکس کامپیوتری شده
تست های CDP که پیش ازاین توصیف شدند، می توانند باتغییر پروتکل و پارامترهای خروجی، 
محدوده اطلاعاتی رااز اطلاعات صرفا عملکردی تااطلاعاتی درمورد محل ضایعه ومسیرهای 
کنترل وضعیت فراهم کنند. بنابراین برای بیماری باضایعه وستیبولارمحیطی کلاسیک، به کاربردن 
پروتکل SOT تست CDP  به منظورفراهم اطلاعات عملکردی مربوط به اهمیت عملکردی جبران که 
ازمطالعات وسعت ومحل ضایعه درآزمون های EMG وصندلی فراهم نشده است،سودمند است. برای 
بیمارانی که برای آنهامحل ضایعه کاملا مشخص نشده ویا شواهدی ازدرگیری سیستم مرکزی وجود 
دارد، اطلاعات عملکردی مکمل اطلاعاتی که باارزیابی تخصصی ترمسیرهای کنترل وضعیتی 
محیطی ومرکزی بدست آمده اند، می باشد.علاوه براین، CDP وبه خصوص پروتکل SOT که عمدتا 
برکارایی عملکرد تاکید می کند نیزمی تواند برای کمک به تصمیم گیری ومانیتورکردن برنامه های 
توانبخشی تعادل ودهلیزی به کاررود. 
معاینات بالینی ارزیابی های سیستم تعادل
روش های تست مختلفی ممکن است درمعاینات بالینی (office setting) به منظورارزیابی 
بیماربااختلال تعادل به کارروند. این تست ها همانند تست های آزمایشگاهی به تعیین وسعت ومحل 
ضایعه کمک می کنند. این تست های بالینی ساده عمدتا متفاوت ازتست های آزمایشگاهی مربوطه 
هستند امادارای توانایی کمتری برای تعیین نتایج هستند. اساس تئوریک پشتیبان بسیاری ازاین تست 
ها به خوبی درنظریات فیزیولوژیک که پیش ازاین بحث شدند، وجود دارد. به علت ماهیت 
سابجکتیواین تست ها، صحت واعتبارآنها درمقایسه باتست های آزمایشگاهی مرسوم کمتراست. 
متاسفانه تحقیقات بالینی اندکی برای تعیین حساسیت/ویژگی واعتبارتست دراین روش ها وجود دارد. 
خواننده علاقمند می تواند برای دست یابی به اطلاعات بیشتربه منابع موجود دراین زمینه مراجعه 
کند. دراین منابع توصیفی ازروش های مختلف، چگونگی انجام آنها ومیزان کارایی آنها وجود دارد.
درحالی که معاینات بالینی تعادل ووستیبولار نمی تواند به طورکامل دراین فصل بحث شود، اما 
آزمایشگرباید درارزیابی بیماران با dizziness،به این نکته توجه داشته باشد که ابزارهای ساده ای 
برای ارزیابی وجود دارند که دراکثریت بیماران، تاثیری مشابه با آزمون های آزمایشگاهی وسیع که 
پیش ازاین بحث شد، را دارند. بااین حال حساسیت این ابزارها به اندازه تست های آزمایشگاهی 
نیست. توجه به این نکته نیزمهم است که هردوآزمون صندلی بالینی وتست تعادل CTSIB می توانند 
همراه باENG به منظورتوسعه بررسی های آزمایشگاهی زمانی که تجهیزات مرسوم مثل صندلی 
چرخان وپوسچروگرافی دردسترس نباشند، به کارروند. 

منبع:

https://tehransafir.com/%D8%B3%D9%85%D8%B9%DA%A9-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%B3/

  • دکتر سمعک کلینیک سمعک