دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

  • ۰
  • ۰

دمپرهای fused mesh
برای کاهش قله های تیز تشدید شده در فرکانس رزونانس،چندین اینجا را کلیک کنید نوع مختلف از دمپرها معرفی شده اند.دمپینگ به استفاده کننده از سمعک این امکان را میدهد که درجه vc را با احتمال فیدبک کمتر،افزایش دهد.بنابراین امکان دستیابی به بهره و خروجی فابل استفاده بیشتری را فراهم میکند.بعلاوه کاهش بهره در فرکانس 1000hz پوشش درحال افزایش را کاهش میدهد وبنابراین درک کلمه در نویز را بهبود میبخشد.این قله ها برای ما مطلوب نیستند.زیرا کیفیت صوت را کاهش میدهند،گذرا هستند و ممکن است باعث شوند که خروجی از سطح ناراحتی(LDL)  فرد بیشتر شود.
دانش الکترونیک دمپرهای fused mesh را برای کاهش بهره و خروجی جهت دستیابی به سطوح قابل قبول و پاسخ فرکانسی هموار عرضه کرده است.دمپر fused mesh یک صفحه پلاستیکی ریز است که با یک صفحه فولادی ضد زنگ و یک بست فلزی 2 در 2.5 میلی متری در محلش قرار داده میشود.
دمپر رزیستانس آکوستیک خالص و رئاکتانس جزیی ایجاد میکند و بنابراین ناحیه فرکانس بالای پاسخ فرکانسی را کاهش نمیدهد.این یکی از مشکلات استفاده شده برای دمپینگ بود.دمپرهای Knowles electronics طوری طراحی شده بود که به راحتی داخل تیوب no.13 با قطر داخلی 1.93 mm قرار بگیرداین دمپرها با 5 مقاومت مختلف Ω4700،3300،2200،1500،680 موجود بودند که به ترتیب با رنگ های سفید،سبز،قرمز،نارنجی و زرد کدگذاری شده بودند.
این دمپرها امکان خروجی فرکانس بالای بیشتر و پاسخ فرکانسی نرمتری را فراهم می کنند.شکل 2-2 هموارسازی پاسخ فرکانسی و میرایی بیشتر فرکانس های پایین را با اضافه کردن دمپرهای 3300Ω،1500،680به قالب نشان میدهد.از شکل 2-2 میتوان فهمید که دمپر 3300 اهم خروجی را در فرکانس 4000hz کاهش میدهد که بسته به میزان کم شنوایی در این ناحیه فرکانسی میتواند برای برای فرد نامطلوب باشد.
در حال حاضر رایجترین محل قرارگیری دمپر در نوک هوک است.قرار دادن دمپر در نقاط دورتری در مسیر انتقال صوت ،توانایی آن را برای تعدیل قله ها افزایش میدهد البته این کار باعث میشود احتمال مسدود شدن دمپر با رطوبت یا دبریها افزایش یابد.اگر بیماری بگوید که سمعک پشت گوشیش کار نمیکند باید اولین اقدام برداشتن هوک باشد (بعد از چک  کردن باطری).اگر سمعک فیدبک تولید میکند،دمپر مسدود شده است.قلاب را با یک دمپر جدید جایگزین کنید و در نهایت بیمار از اینکه مشکلش حل شده راضی خواهد بود.
تاثیرگذاری دمپرها با چگالی مواد و شماره و محل قرارگیریشان تعیین میشود.killion در سال 1988 به منظور کاهش بهره و خروجی تا حدود 15db و فراهم نمودن یک پاسخ فرکانسی نرمتر،استفاده از دو دمپر fused mesh را که یکی از آن ها در نوک هوک و دیگری در انتهای باریک شده قرار میگیرد را توصیه کرد.
اگر در آنالیز الکتروآکوستیکی یک سمعک پشت گوشی،امواج رزونانسی ظاهر نشوند احتمالا سازنده از دمپینگ استفاده کرده است.قرار دادن دمپرهای اضافی به میزان بیشتری بهره و خروجی سمعک را کاهش میدهند.
Briskley گزارش نمود که دمپر 680Ω میانگین حداکثر بهره و SSPL90 را ،3db کاهش میدهد.چهار دمپر باقیمانده به ترتیب ،بهره و خروجی را 4,5,6,9 db کاهش میدهند.teder عنوان نمود که با کاهش پیک در فرکانس رزونانس،ادیولوژیست میتواند هدروم و خروجی سمعک را افزایش دهد و محدوده ی تقویت خطی را بسط دهد.teder گزارش نمود که وقتی صداهای با شدت بالا مثل صدای بهم خوردن ظرفها و بوق ماشین ها در فرکانس پیک رخ میدهند،قله در منحنی sspl میتواند باعث تاثیر بسط صدا شود.این صداها توسط خروجی محدود میشوند اما شدت آنها بالاتر از باقی مانده منحنی خروجی است که خطی است.
سایر دمپرها
دمپر ستاره ایی از سیلیکون قابل انعطاف ساخته میشود و امکان تخلیه رطوبت را فراهم میکند و بدین ترتیب از انباشته شدن آن جلوگیری میکند.این دمپر مقداری بهره در فرکانس 2700hz برای جبران فقدان رزونانس کانال گوش فراهم میکند.دمپر ستاره ایی برای طولهای مختلف برش داده میشود و باید اندازه گیری های الکتروآکوستیک برای اطمینان از اعمال تاثیر مورد نظر دمپر انجام گیرد.

دمپر در محصولات مرسوم
امروزه انواع مختلفی از دمپره در سمعک های مرسوم در دسترس هستند که پیک را در حدود فرکانس 2Khz کاهش میدهند.از یک تولیدکننده،این دمپرها شامل یک دمپر سفید است که خروجی را درحدود3.5db کاهش میدهد،دمپر سبز،7.8db و دمپر قرمز خروجی را 10dbکاهش میدهد.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9%d9%86/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی