دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

  • ۰
  • ۰

- تعداد نرونها و نیز سیناپس‌های محتمل بین نرونها، از عصب هشتم به قشر شنوایی، افزایش می‌یابند. این تعداد در عصب شنوایی 30000 فیبر و در قشر مغز، بیش از 10 میلیون نرون می‌باشند. 
5-9- تقاطع‌های متعددی، رشته‌های راست و چپ، ساقة مغز و قشر را به هم مرتبط می‌کنند. 
6-9- سیستم عصبی شنوایی آوران، در سیستم بر انگیزانندة مشبک، اجزائی دارد. 
7- سیستم شنوایی وابران، بر عملکرد راه شنوایی آوران، تاثیر می‌گذارد. 
10- الکتروکوکلئوگرافی شامل دو پتانسیل حلزونی (برانگیخته شده توسط صدا) و پتانسیل عمل مربوط به عصب هشتم می‌باشد (compound action .p) 
- دو پتانسیل حلزونی عبارتند از SP , CM.
CM اولین بار توسط wever, Bray در تجربیات کلاسیک نروفیزیولوژی شنوایی و 50 درمان کم شنوایی با سلول بنیادی سال قبل، ثبت گردید. (wever & Bray)و از آن به بعد به صورت گسترده‌ای در مجموعة ABP، مورد مطالعه قرار گرفت. 
11- CM یک پتانسیل AC است که از شکل موج محرک و نیز ارتعاش غشای قاعده‌ای متابعت می‌کند. (لذا از واژة میکروفونیک) استفاده می‌شود. CM هیچگونه زمان نهفتگی ندارد و همراه با ارائه محرک، آغاز می‌شود. از سلولهای موئی بر می‌خیزد و حداقل در حلزون طبیعی، از سلولهای موئی خارجی OHCها، منشا می‌گیرد. در ثبت خارج حلزونی، مثلاً در پرومونتوری یا داخل مجرای گوش خارجی انتخاب سمعک CM، فعالیت سلولهای موئی خارجی در قسمت قاعده از غشای قاعده‌ای را نشان می‌دهد. 
مکانیسم‌های که برای تولید CM معرفی شده‌اند، 1- شتاب حرکت سلول‌های موئی،  2- جابجایی غشای قاعده‌ای،  3- فعالیت پتانسیل گیرنده که در راس سلولهای موئی متعاقب خم شدن استریوسیلیا ایجاد می‌شود، محرک تک قطبی (Rare یا Cond) موثرترین تحریک برای بر انگیختن CM است، در صورتیکه با ارائه متناوب این هر دو محرک (محرک متناوب)، CM حذف می‌شود. 
12- SP (پتانسیل تجمعی) یک پتانسیل DC است که پس از ارائه یک تن مداوم (continuous Tone) یا محرک آکوستیکی گذرا، نظیر کلیک یا تن التهاب گوش بدست ایجاد می‌شود. این پتانسیل انعکاس خواص غیر خطی حلزونی است. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی