دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

دل نوشته ها

معرفی کم شنوایی و درمان آن و نیز کاربرد سمعک

در این وبلاگ قصد داریم درباره انواع کم شنوایی و درمان آن و نیز انواع سمعک های هوشمند نامرئی صحبت کنیم

  • ۰
  • ۰

جنس

با پذیرفتن تاثیرات پراکنده و کلی جنس بر روی سیستم عصبی مرکزی (به ویژه بر ناحیه تمپورال و بر عملکردهای شنیداری)، احتمالا می بایست بتوانیم تاثیر جنس بر AMLR را نیز پیدا کنیم. گفته می شود که تفاوت های آناتومیک وابسته به جنس در سمعک برنافون نواحی شنیداری تاثیری متقابل بر عامل سن دارد. در تحقیقات مختلف، تاثیر جنس بر AMLR نشان داده شده است. در بسیاری از تحقیقات، حتی آنها که ارتباط پایه ای با آن ندارند، معمولا طراحی تست و آنالیزهای فرعی به گونه ای است که تاثیر سن و جنس را در AMLR حذف کنند.

مشکل پایانی این است که فرد استفاده کننده از سمعک، ممکن نیست که دایرکشنال بودن در همه موقعیت ها را از میکروفون بخواهد.

استفاده از سمعک دارای میکروفون دوتایی، می تواند این آخرین مشکل را حل کند.

)تله کویل:یک مدار خاص که برای افزایش توانایی استفاده از تلفن با استفاده از سمعک، طراحی شده است.سیگنال های الکترومغناطیسی بوسیله تله کویل از طریق رسیور تلفن تقویت شده و قبل از ورود به گوش به انرژی صوتی تبدیل می شود

ارزیابی های مربوط به سمعک :

شامل ارزیابی مهارت های کشف در شرایط استفاده از سمعک است . در این ارزیابی ها آستانه ی شنوایی با warble tone در فرکانسهای 4000 ، 3000، 2000،1000 ، 500 و 250 تعیین می گردد .

یکی از برترین تکنولوژی های قرن 20 برای درمان ناشنوایی کاشت حلزون است . قبل از ابداع این روش تنها راه درمانی موجود برای افراد ناشنوا استفاده از روشهای ارتباطی مثل لب خوانی ، زبان اشاره ، وسایل کمک لامسه ای و تقویت کننده هایی بود که اطلاعات شنوایی خیلی کمی را فراهم می کردند . اما امروزه کاشت حلزون یکی از راه های درمانی مؤثر برای بزرگسالان و کودکان از محدوده ی نمایندگی سمعک برنافون کم شنوایی متوسط تا عمیق محسوب می شود.

هنگامی که مناسب است، بیماران را ارجاع دهید و اطلاعاتی درمورد ارزیابی های نمایندگی سمعک ریساند  روانی و فیزیکی، مشاوره فیزیولوژیکال و سایر محصولات یا سرویس های توصیه شده فراهم کنید.

پژوهش دریافتند که مولفه AMLR Pb (که آن را P1 نیز می نامند) دارای میانگین نفهتگی 39.6 ms (با انحراف معیار 8.3 ms) برای بزرگسالان دارای کاشت حلزون است، و برای افراد با شنوایی نرمال 50.6 ms (با انحراف معیار 8.0 ms) است.

اولین مقالات در مورد ASSR بعنوان یک روش عینی برای بررسی نحوه عملکرد کاشت حلزون در سال 2004 منتشر شده اند.

نامتغیر پیچیده

- از دیدگاه فنی، هیچگاه محرک های استاندارد حقیقی (چنانچه در بالا گفته شد) وجود نخواهد داشت زیرا محرک های استاندارد هرگز کاملا شبیه هم نیستند.

سه متخصص بطور مستقل به آنالیز P300 از طریق بررسی بصری شکل موج می پرداختند. پژوهشگر سپس به مقایسه انحراف معیار دامنه و نهفتگی P300 این تحقیق (20.6ms , 8.24μv) با سایر مطالعات انجام شده در افراد جوان مثل 5.67μv و 35.0ms (1987) و 4.8μv و 30.0ms (1986) و 8.6μv و 24.0ms (1993) پرداختند. همانطور که انتظار می رفت و در تایید گزارش های قبلی در مورد P300 و سایر پاسخ های برانگیخته تغییر پذیری سمعک هوشمند بین افراد فراتر از تغییر پذیری درون فردی است. هم چنین دامنه پاسخ P300 نیز تحت تاثیر عوامل فوق الذکر در مورد نهفتگی آن قرار می‌گیرد. در واقع برخی از این عوامل مثل جایگاه الکترود ثبت (یعنی توزیع منطقه ای یا جغرافیایی پاسخ ها) تاثیر برجسته تری بر دامنه و نهفتگی P300 دارند.

 بنابراین، آنالیز شکل موج را با ترکیبی از روش جستجو بصری و محاسبات عددی ماشینی می توان انجام داد.

 هر چند مولفه برجسته N1 بخوبی از جایگاه الکترود مرکز پیشانی قیمت سمعک فوناک (مثل Fz) ثبت می شود. با افزایش ISI (نسبت تکرار کندتر) درجایگاه های الکترود خلفی تر دامنه N1 بیشتر می شود. حداکثر مقدار دامنه در ورتکس C2 بدست می آید. ثبت پایدار N1 درکودکان مستلزم ISI طولانی تر (مثلا بیشتر از ثانیه 1>) است.

 هر چند مولفه برجسته N1 بخوبی از جایگاه الکترود مرکز پیشانی قیمت سمعک فوناک (مثل Fz) ثبت می شود. با افزایش ISI (نسبت تکرار کندتر) درجایگاه های الکترود خلفی تر دامنه N1 بیشتر می شود. حداکثر مقدار دامنه در ورتکس C2 بدست می آید. ثبت پایدار N1 درکودکان مستلزم ISI طولانی تر (مثلا بیشتر از ثانیه 1>) است.

بیمارانی با بهبود کامل (VIII = RLAHS سطح)، همواره در هفته اول پس از سانحه دارای AMLR ثابت نرمال بوده اند (جدول 7=11) همه 5 درصد از بیماران با بهبودی خوب (VII = RLAHS سطح) و 19 درصد از آنهایی که بهبودی پائین (ضعیف) (V–IV = RLAHS سطح) داشتند نمایندگی سمعک زیمنس ، در دوره حاد یک AMLR نرمال را نشان می دادند.

پیامدهای تعیین نامناسب و کمتر از بهینه عمق بیهوشی را نمی توان نادیده گرفت. در صورت بیهوشی با عمق نامناسب، بیمار ممکن است وقایع حین طراحی را بخاطر بسپارد و بالطبع تأثیر نامطلوبی بر رفتار، کیفیت زندگی، و بهبودی پس از جراحی وی بگذارد. (سطح) هوشیاری حین بیهشی را می توان با فاکتورهای مختلف تعیین کرد، شامل: دوز دارو بیهوشی، نوع دارو بیهوشی، روش جراحی.


AER هایی با نهفتگی طولانی تر وابستگی بیشتری به طولانی تر شدن زمان عدم پاسخ دارند و بالعکس. کلیات نحوه ارتباط بین ISIو دامنه مرکب N1 و P22 آورده شده است

 

منبع:  

http://samak.4kia.ir/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی